Co to jest powiększenie w fotografii?

 

Jeśli robisz zdjęcia makro lub zbliżenia, prawdopodobnie natkniesz się na termin „powiększenie”. Nawet poza makrofotografią większość obiektywów aparatów zawiera maksymalne powiększenie na liście specyfikacji.

 

Czym więc jest powiększenie i dlaczego jest tak ważne w fotografii? W tym artykule znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć.

 

 

Koncentrując się na makrofotografii ważki

NIKON D7000 + 105 mm f/2,8 @ 105 mm, ISO 280, 1/400, f/4,0

Spis treści

Definicja powiększenia

Wpływ rozmiaru czujnika aparatu

Dlaczego powiększenie ma znaczenie

Jak zwiększyć powiększenie

Problemy z dużym powiększeniem

Wniosek

Definicja powiększenia

Powiększenie, znane również jako współczynnik odwzorowania, jest właściwością obiektywu aparatu, która opisuje, jak bardzo się skupiłeś. W szczególności powiększenie to stosunek między rozmiarem obiektu rzutowanego na czujnik kamery a jego rozmiarem w świecie rzeczywistym. Powiększenie jest zwykle zapisywane w postaci proporcji, na przykład 1:2, co mówi się głośno jako „powiększenie od jednego do dwóch”.

 

Załóżmy na przykład, że robisz makrofotografię, a obiekt, który fotografujesz, ma projekcję na czujniku aparatu o średnicy 1 cala. Jeśli ten sam obiekt ma 2 cale średnicy w rzeczywistym świecie, twoje powiększenie wynosi 1:2. (Nie ma znaczenia, jakich jednostek miary używasz; ważna jest proporcja między rozmiarem obiektu na czujniku aparatu a jego rozmiarem w świecie rzeczywistym).

 

Schemat powiększenia 1 do 2 w fotografii

 

Powiększenie można również zapisać w formacie dziesiętnym. Na przykład powiększenie 1:2 można zapisać jako powiększenie 0,5x (które można znaleźć po prostu wykonując 1 ÷ 2). W ten sposób zwykle pojawia się powiększenie na liście specyfikacji obiektywu – 0,3x, 0,14x, 0,22x i tak dalej.

 

Szczególny przypadek ma miejsce, gdy obiekt ma taki sam rozmiar w świecie rzeczywistym, jak jego projekcja na czujniku kamery. Jest to powiększenie 1:1, znane również jako powiększenie 1x lub „rzeczywista wielkość”. Jest to ważne, ponieważ powiększenie 1:1 jest uważane za standard w makrofotografii, a większość obiektywów makro przy najbliższej odległości ogniskowania będzie miała powiększenie 1:1.

 

Przykłady powiększenia od 1 do 10 do naturalnych rozmiarów

 

Im bliżej się skupisz, tym większe będzie twoje powiększenie. Obiektywy makro zwykle przechodzą do powiększenia około 1:1, chociaż niektóre (takie jak Zeiss 100mm f/2 Macro) mogą przejść tylko do powiększenia 1:2. Kilka specjalistycznych obiektywów makro może wykraczać poza powiększenie 1:1, na przykład Laowa 100mm f/2.8, który może osiągnąć 2:1. Popularnym wyborem wśród entuzjastów makrofotografii jest Canon MP-E 65mm f/2.8, który może przejść aż do powiększenia 5:1! Jednak ten obiektyw może robić tylko zdjęcia makro i nie może skupić się na niczym odległym od obiektywu; ogranicza się do zakresu ogniskowania od powiększenia 1:1 do 5:1.

 

Większość obiektywów makro informuje o aktualnym powiększeniu w tym samym oknie informacyjnym, co odległość ogniskowania. Na przykład na moim makro Nikona 105mm f/2.8 powiększenie jest widoczne w oknie tutaj:

 

Skala powiększenia obiektywu makro Nikon 105 mm

Skala powiększenia (górny rząd, pomarańczowe napisy) w obiektywie Nikon 105mm f/2.8 VR Macro

Wpływ rozmiaru czujnika aparatu

Jak powiększenie ma się do rozmiaru matrycy aparatu? To nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać.

 

Z jednej strony powiększenie w ogóle się nie zmienia ze względu na rozmiar matrycy. Nie ma nawet znaczenia, czy masz czujnik; powiększenie jest właściwością obiektywu i samego obiektywu.

 

Jednocześnie zauważysz, że obiektyw makro może (pozornie) uchwycić bardziej powiększony widok obiektu, gdy używasz aparatu z czujnikiem przycinania. Co daje?

 

Może diagram wyjaśni wszystko. Oto jak przykładowy obiekt (w tym przykładzie moneta) wygląda przy tym samym powiększeniu na dwóch różnych rozmiarach czujnika:

 

Porównanie powiększenia z matrycą pełnoklatkową i APS-C

 

Jak widać, rzut monety jest fizycznie tego samego rozmiaru na obu czujnikach. (Jeśli wydaje ci się, że jest większy na matrycy aps-c, to tylko złudzenie optyczne; wymiary piksela są takie same). Nie ma więc znaczenia, jaki rozmiar czujnika umieściłem za obiektywem – nie może zmienić fizyczny rozmiar projekcji. W obu przypadkach powiększenie jest identyczne.

 

Zmienia się jednak to, że moneta zajmuje większy procent mniejszego czujnika. Gdybyś miał wykonać wydruk obu tych zdjęć i wyświetlić je w tym samym rozmiarze, oczywiście moneta byłaby większa na zdjęciu z czujnika aps-c. Tak więc, mimo że powiększenie się nie zmieniło, kompozycja się zmieniła.

 

Jeśli to pomaga, możesz pomyśleć o tym w ten sposób: Fotografowanie za pomocą czujnika przycinania jest jak przycinanie obrazu z czujnika pełnoklatkowego. W ten sam sposób, w jaki przycinanie zdjęcia nie zwiększa powiększenia, podobnie jak użycie czujnika przycinania. Ale to sprawia, że ​​​​obiekt jest większy na ostatecznym obrazie.

 

Wniosek jest taki, że małe czujniki aparatu mogą rzeczywiście działać świetnie w tego typu makrofotografii z dużym powiększeniem. W rzeczywistości, jeśli mają mniejsze piksele niż aparat pełnoklatkowy, prawdopodobnie będą mieli przewagę. (Na przykład 24-megapikselowy aparat aps-c jest zwykle lepszy niż 24-megapikselowy aparat pełnoklatkowy, jeśli potrzebujesz jak najwięcej szczegółów na obiekcie o dużym powiększeniu.) Jest to podobne do sytuacji z ekstremalną teleobiektywem. Kiedy Twoim celem jest po prostu umieszczenie maksymalnej liczby pikseli na małym lub odległym obiekcie, czujnik przycinania o małym rozstawie pikseli sprawdza się bardzo dobrze.

 

To powiedziawszy, jeśli nie masz maksymalnego powiększenia obiektywu (ani bardzo blisko niego), duże czujniki aparatu nadal mają te same zalety, co zawsze.

 

Zbliżenie zdjęcia zrobione przy umiarkowanym powiększeniu aparatem pełnoklatkowym

NIKON D800E + 105 mm f/2,8 @ 105 mm, ISO 200, 1/320, f/5,6

Dlaczego powiększenie ma znaczenie

W przeciwieństwie do niektórych ustawień aparatu, takich jak czas otwarcia migawki lub przysłona, nie musisz ciągle myśleć o powiększeniu, jeśli chcesz uzyskać wysokiej jakości zdjęcia. Ale to nie znaczy, że jest nieważne.

 

Powiększenie jest ważne w dwóch głównych kontekstach: kupowaniu obiektywu i określaniu głębi ostrości.

 

Pierwsza jest prosta. Teraz, gdy rozumiesz powiększenie, możesz łatwo określić, czy dany obiektyw oferuje wystarczająco dużo możliwości ogniskowania z bliska, aby sprostać Twoim potrzebom. Na przykład możesz zdać sobie sprawę, że potrzebujesz obiektywu makro 1:1 do tego, co fotografujesz, a obiektyw, który reklamuje się jako makro, ale osiąga tylko 1:2 nie wystarczy.

 

Alternatywnie, niektóre obiektywy mogą nie reklamować się jako obiektywy makro, nawet jeśli mają dość imponujące możliwości ogniskowania z bliska. Na przykład skromny obiektyw kitowy Nikon 18-55 mm AF-P może osiągnąć powiększenie około 1:2,6 (0,38x), a Canon 24-70 mm f/4 jeszcze dalej do powiększenia 1:1,4 (0,71x). To więcej niż w przypadku wielu tak zwanych „makro” obiektywów innych producentów! Każdy z tych obiektywów umożliwia robienie zbliżeń większych obiektów, takich jak kwiaty, jaszczurki, ważki itd., nie wydając setek dolarów na dedykowany obiektyw makro.

 

Zdjęcie makro zrobione Nikonem 300mm f4

NIKON D7500 + 300 mm f/4 + 1,4x telekonwerter @ 420 mm, ISO 200, 1/800, f/5,6

Obiektyw Nikon 300mm f/4D słynie z możliwości zbliżenia, mimo że technicznie nie jest obiektywem „makro”.

Innym kontekstem, w którym liczy się powiększenie, jest określenie głębi ostrości. Bez względu na to, jaki masz obiektyw, głębia ostrości będzie bardzo płytka przy dużych powiększeniach i dramatycznie spada, gdy osiągniesz powiększenie 1:1 lub większe.

 

Dzieje się tak, ponieważ głębia ostrości zmniejsza się w miarę przybliżania i ustawiania ostrości. Ponieważ powiększenie można traktować (a nawet wyrazić matematycznie) jako kombinację ogniskowej i odległości ogniskowania, nie można tego obejść: duże powiększenia mają małą głębię ostrości.

 

Jeśli wiesz, przy jakim powiększeniu się znajdujesz, będziesz dobrze wiedział, jaką głębię ostrości możesz uzyskać. Na przykład wiem, że gdy jestem przy powiększeniu 1:1, muszę użyć przysłony co najmniej f/16, aby uzyskać wystarczającą głębię ostrości, a może nawet f/22. Skupiając się nieco dalej – powiedzmy, powiększenie 1:2 – można zamiast tego użyć f/8 lub f/11 dla tej samej głębi ostrości.

 

Ta wiedza jest przydatna, jeśli nie masz czasu na szympansowanie. Dobrze jest również wcześniej wiedzieć, jak radzić sobie z niektórymi powiększeniami – takimi jak używanie lampy błyskowej 1:1 ze względu na małe apertury lub używanie łączenia ostrości, jeśli osiągniesz ekstremalne powiększenia, takie jak 4:1 lub 5:1, aby odzyskać głębię pola.

 

Jak zwiększyć powiększenie

Jedynym sposobem na zwiększenie powiększenia bez uciekania się do zewnętrznych akcesoriów jest coraz bliższe ustawianie ostrości (lub kupno innego obiektywu).

 

Jeśli nie masz nic przeciwko korzystaniu z akcesoriów, aby pójść dalej, oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby uzyskać większe powiększenie niż pozwala na to Twój obiektyw:

 

System rur przedłużających/mieszków. Rurki przedłużające to bezszklane rurki, które znajdują się z tyłu obiektywu aparatu, aby odsunąć go od czujnika aparatu i zwiększyć powiększenie. (Systemy mieszkowe robią to samo, ale mają kształt akordeonów.) Te akcesoria są bardzo popularne w makrofotografii i mogą znacznie zwiększyć powiększenie. Rurki przedłużające zapewniają największy wzrost powiększenia, jeśli używasz obiektywu szerokokątnego. Nie martw się o używanie obiektywu makro; nawet coś takiego jak zwykły 35mm stałoogniskowy może uzyskać bardzo duże powiększenia (około 0,5x do 1,2x) w połączeniu z przedłużaczem 20mm lub 36mm. Upewnij się, że wszelkie tuby przedłużające, które otrzymasz, mają styki elektroniczne przeznaczone dla Twojej marki aparatu. W przeciwnym razie nie będziesz mieć możliwości zmiany przysłony w większości nowoczesnych obiektywów makro.

Technika odwróconego obiektywu: nie jestem wielkim fanem tej drogi, ponieważ znacznie trudniej jest kontrolować przysłonę (poza niektórymi specjalnymi adapterami odwracania dla Canona), ale odwrócenie obiektywu – dosłownie przymocowanie go do aparatu do tyłu – jest kolejnym potencjalnym sposobem na zwiększyć powiększenie. Szczególnie w przypadku obiektywu szerokokątnego lub zwykłego, ta metoda może oferować niezwykle wysokie współczynniki odwzorowania, takie jak 1:1, 3:1 lub wyższe. Im szersza ogniskowa obiektywu, tym większe można uzyskać powiększenie.

Technika podwójnego obiektywu odwróconego: Co ciekawe, można również ponownie użyć techniki obiektywu odwróconego, mocując jedną soczewkę, odwróconą, na przednich gwintach filtra innego. Podziel ogniskową obiektywu przez ogniskową odwróconego obiektywu, aby uzyskać nowe powiększenie. W ten sposób można uzyskać ekstremalne obrazy makro (takie jak odwrócenie obiektywu 20 mm na obiektyw 100 mm dla 5-krotnego powiększenia). To trochę nieporęczna konfiguracja i może wprowadzać niepożądane aberracje obiektywu, ale fajnie jest eksperymentować i na pewno działa.

Filtr zbliżeniowy. Istnieje wiele specjalistycznych filtrów do zbliżeń lub makro, które przykręca się z przodu obiektywu. Nie zawsze mają najwyższą jakość optyczną, ale jeśli unikniesz tanich, to jest to dobry sposób na zwiększenie powiększenia nawet bez obiektywu makro. W przeciwieństwie do rurki przedłużającej, filtry do zbliżeń mają większy wpływ na dłuższe obiektywy i stosunkowo mniejszy na obiektywy szerokokątne i średnie.

Telekonwerter. Jeśli masz telekonwerter, to jeden z najłatwiejszych sposobów na zwiększenie powiększenia. W szczególności telekonwerter zwiększa powiększenie o ten sam czynnik, co wydłuża ogniskową. Na przykład telekonwerter 2x podwoi twoje powiększenie – co oznacza, że ​​obiektyw makro 1:1 będzie teraz mógł przejść do powiększenia 2:1 lub 2x. Największym problemem związanym z tą metodą jest koszt; telekonwertery są zwykle droższe niż inne techniki z tej listy.

Najlepszym sposobem na uzyskanie dużego powiększenia jest nadal używanie obiektywu makro, ale mam nadzieję, że ta lista dała ci kilka dobrych pomysłów, jak wyjść poza to. Osobiście moją ulubioną z tych metod jest użycie zestawu rurek przedłużających w połączeniu ze stopką 35mm lub 50mm.

 

Zdjęcie makro w dużym powiększeniu wykonane obiektywem Nikon 300mm f4 z telekonwerterem

Telekonwerter NIKON Z 7 + 300 mm f/4 + 1,4x @ 420 mm, ISO 110, 1/1000, f/5,6

Użyłem Nikona 300mm f/4D w połączeniu z telekonwerterem 1,4x, aby zwiększyć powiększenie dla tego zdjęcia.

Problemy z dużym powiększeniem

Duże powiększenia są bardzo zabawne w użyciu, ale nie zawsze jest łatwo uzyskać ostre zdjęcia po przekroczeniu określonego punktu. Dzieje się tak, ponieważ nie tylko powiększasz swój obiekt przy tych bardzo małych odległościach ogniskowania; powiększasz także takie rzeczy, jak drgania aparatu i ruch obiektu.

 

Ponadto, ponieważ duże powiększenia mają tak małą głębię ostrości, będziesz musiał także fotografować z małymi ustawieniami przysłony, gdy ustawiasz ostrość szczególnie blisko. Oznacza to, że masz ochotę na zdjęcia, które są ciemne i rozmyte – nie wspominając o braku ostrości, ponieważ ostrość jest również trudna, gdy głębia ostrości może mieć zaledwie kilka milimetrów!

 

Jeśli obiekt pozostaje nieruchomy, większość z tych problemów można rozwiązać, ustawiając ostrość ze statywu. Nawet jeśli nie ustawiasz stosu ostrości, wystarczy użyć statywu, aby użyć dłuższych czasów ekspozycji, aby zniwelować ciemność f/16 lub f/22. Ułatwia też koncentrację.

 

Jeśli jednak obiekt się porusza lub fotografujesz z ręki, ustawianie ostrości jest znacznie trudniejsze, jeśli nie niemożliwe. W tym momencie najlepszą opcją jest użycie lampy błyskowej, ćwicząc najlepszą technikę ustawiania ostrości w zbliżeniu.

 

Te wyzwania nie są łatwe do pokonania, ale da się to zrobić przy pewnym wysiłku, a to połowa tego, co sprawia, że ​​fotografia makro jest tak fajna! Kiedy uda Ci się uzyskać ostre zdjęcie przy ekstremalnie dużych powiększeniach, jest to bardzo satysfakcjonujące.

 

1-1 powiększenie ręczne ustawianie ostrości makro

NIKON D800E + 105 mm f/2,8 @ 105 mm, ISO 100, 1/250, f/8,0

Wniosek

Mam nadzieję, że ten artykuł odpowiedział na Twoje pytania dotyczące powiększenia w fotografii. Przedstawiłem również wyzwania związane z robieniem ostrych zdjęć przy dużych powiększeniach, o których możesz dowiedzieć się więcej z naszego dłuższego przewodnika po makrofotografii.

 

Jeśli masz jakieś pytania dotyczące powiększenia lub makrofotografii, daj mi znać w komentarzach poniżej!

Write a Comment