Jak zacząć, czyli zapomnij o zielonym trybie Auto

Fotografuj kreatywnie - rozwijaj fotograficzne umiejętności

Fotografuj kreatywnie

Nie musisz być profesjonalnym fotografem, aby robić nietuzinkowe zdjęcia. Wystarczy wiedzieć, jak do tego podejść, na co zwracać uwagę i jakich funkcji aparatu użyć.

Zapisz się do naszego newslettera i pobierz bezpłatnie praktyczny poradnik dla wszystkich miłośników fotografii.

ZAPISZ SIĘ

POBIERZ EBOOKA

Jak robić ostre zdjęcia

Dostaję często pytania jak ustawić aparat, jak robić ostre zdjęcia. Opiszę kilka najważniejszych elementów, które decydują o tym czy nasze zdjęcie jest odpowiednio ostre.

Na początek zachęcam do lektury tego wpisu. Opisuję w nim tzw. trójkąt ekspozycji, który należy rozumieć, żeby pójść dalej na naszej fotograficznej drodze. Następnie drugi obowiązkowy wpis – opisuję tutaj różne tryby działania autofokusa.

Co jeszcze może nam pomóc?

Na ostrość naszych zdjęć wpływa wiele czynników, ale przede wszystkim są to:

– ustawienie autofokusa

– czas naświetlania

– przysłona

– obiektyw

Autofokus:

Jeśli chodzi o autofokus – czytamy tutaj.

Czas:

Często elementem, który bardzo istotnie wpływa na to czy zdjęcie jest ostre czy nie, jest czas naświetlania. Jeśli ustawimy zbyt długi czas naświetlania nasze zdjęcie będzie „poruszone” i w efekcie – nieostre (oczywiście mówimy o fotografowaniu „z ręki” nie ze statywu).

Jaki powienien być odpowiedni czas naświetlania? Należy stosować następującą zasadę ustawiania czasu:

ustawiamy ułamek ogniskowej tzn. 1/ogniskową – czyli jeśli fotografujemy obiektywem 50mm, w matrycy APSC – najczęściej spotykanej w lustrzankach, trzeba się posłużyć mnożnikem 1.5. Dla obiektywu 50mm otrzymujemy zatem 75mm. Aby aby nasze zdjęcie nie było poruszone należy ustawić minimalny czas 1/75 sek lub więcej.Dla bezpieczeństwa posługiwałbym się czasem 1/80, 1/90 sek.

Jeśli obiekty się poruszają – dzieci w ruchu, zwierzęta 1/125, 1/150. Dla obiektów szybko poruszających się – jeszcze krócej 1/200 – 1/500 sekundy. Oczywiście tego typu ustawienia wymagają odpowiedniej ilości światła, aby możliwa była poprawna ekspozycja – napisałem o tym tutaj:

Przysłona:

Przysłona decyduje o bardzo istotnym aspekcie naszych fotografii jakim jest głębia ostrości. Im niższa wartość przysłony tym mniejsza głębia ostrości. O co chodzi? Wytłumaczę na przykładzie:

Fotografowana grupa osób stoi przed nami w szeregu – wszyscy znajdują się zatem w tej samej odległości od aparatu. Na zdjęciu przy przysłonie f4 wszyscy powinni być jednakowo wyraźni. Jeśli jednak fotografowana grupa ustawiona jest tak, że jedna osoba jest z przodu, dwa kroki dalej (w głębi) od aparatu kolejne dwie osoby, a kilka kroków dalej jeszcze następne osoby, wtedy aby zarówno pierwsza jak i ostatnia osoba były ostre, należy zwiększyć wartość przysłony do np f8, f11 lub większej – zależnie od tego jak daleko od siebie znajdują się pierwsza osoba najbliższa aparatu i ostatnia, najdalsza od aparatu. Robiąc zdjęcie powinniśmy wtedy ostrzyć w środek tak ustawionej grupy (nie na pierwszy rząd).

Obiektyw:

Idealna ostrość zależy również od jakości naszego obiektywu. Dla każdego obiektywu można wyznaczyć konkretną wartość przysłony i ogniskowej dla których ostrość jest największa. Można to sprawdzić na specjalistycznych serwisach internetowych zajmujących się testowaniem sprzętu: np. http://optyczne.pl (serwis polski) lub (serwis angielskojęzyczny). Kiedy już poznamy te wartości wiemy jakie parametry ogniskowej i przysłony w danym obiektywie zagwarantują nam wyciśnięcie maksymalnej ostrości z naszego obiektywu.

Jeśli zależy nam na skrajnie ostrych zdjęciach – np. pozwalających wyraźnie dostrzec każdą rzęsę fotografowanej osoby, musimy posiadać odpowiedni obiektyw. Dobrym wyborem są obiektywy stałoogniskowe tak jak np. 50mm. Często za niewielkie pieniądze można szkło, które będzie naprawdę ostre (polecam również używane obiektywy – czasem można trafić naprawdę udany, mało używany egzemplarz za sporo mniejsze pieniądze niż nowy).

Dla Nikona w tej chwili jedną z najlepszych opcji jeśli chodzi o ostrość są obiektywy firmy Sigma z Serii Art – 85mm, 50mm lub 35mm. Ranking najlepszych szkieł można zobaczyć tutaj.

Na koniec polecam jeszcze lekturę tego wpisu – opisuję w nim jak wyjść z trybu Auto, który bardzo nas ogranicza i właściwie uniemożliwia samodzielne podejmowanie decyzji o tym jak ma wyglądać nasze zdjęcie.

Jeśli ten wpis okazał się przydatny zachęcam gorąco do podzielenia się nim na Facebooku.

Może dzięki temu wspólnie uda nam się dotrzeć do kogoś komu uda się nieco poprawić swój fotograficzny warsztat?

Write a Comment