Obiektywy do aparatów: wskazówki dotyczące wyboru lustrzanki jednoobiektywowej i aparatu systemowego

Każdy, kto kupuje lustrzankę lub aparat systemowy, prawie zawsze dostaje obiektyw – zazwyczaj kompaktowy obiektyw zmiennoogniskowy. Te obiektywy kitowe są małe, lekkie i niedrogie. W przypadku wielu motywów są jednak specjaliści, z którymi można zrobić jeszcze lepsze zdjęcia – COMPUTER BILD mówi, co jest ważne i podpowiada, jak wybrać odpowiedni obiektyw aparatu. Czym są soczewki kitowe? Zoom teleobiektywu: przenieś odległe obiekty w 3. Obiektywy makro: bliżej4. Szybkie obiektywy5. Zoom szerokokątny: więcej na ten temat6. Zoomy uniwersalne: dla każdego przedmiotu7. Kompaktowy teleobiektyw: idealny do portretów8. Obiektywy specjalne: Fisheye & Co. Producenci muszą oszczędzać na sprzęcie: większość modeli ma potrójny zoom optyczny. W zakresie szerokokątnym nie przeszkadza to zbytnio: w zależności od obiektywu zaczyna się od 23 do 29 milimetrów (po przeliczeniu na format 35 mm). W zakresie teleobiektywu limit wynosi zwykle od 70 do 90 milimetrów (w przeliczeniu na mały format). W ten sposób nie można wprowadzać odległych obiektów. Większość obiektywów kitowych ma zmienną przysłonę początkową. Dzięki tej sztuczce można skonstruować szczególnie małe soczewki. W obszarze szerokokątnym nie ma problemu – tutaj otwarcie wynosi zwykle f3,5, co dla wielu obiektów w zupełności wystarcza. W zakresie teleobiektywów większość obiektywów ma początkową przysłonę f5,6. Co oznacza f na przysłonie? Wskazuje zależność między ogniskową a przysłoną. Im mniejsza liczba, tym większa apertura. Większa liczba, a co za tym idzie mniejsza przysłona, ma dwie wady: mniejsza przysłona sprawia, że ​​mniej światła dociera do przetwornika obrazu, więc szybko potrzebujesz wysokiego ustawienia ISO lub mocnej lampy błyskowej – szczególnie w przypadku obiektów, które poruszają się szybko, a tym samym krótkie czasy naświetlania w przeciwnym razie zdjęcia będą szybko wyglądać na rozmyte. Ponadto tło nie może być tak dobrze oddzielone od obiektu — mała przysłona często tworzy tutaj zbyt dużą głębię ostrości. Tele-Zoom: wprowadzanie odległych obiektówCzy można użyć obiektywu zestawu, aby umieścić bardziej odległy obiekt? Nie ma szans, jeśli nie chcesz robić długich wędrówek lub wycinanek obniżających jakość. Na szczęście praktycznie wszyscy producenci obiektywów oferują tele-zoomy, których ogniskowa jest bezpośrednio połączona z obiektywem kitowym. Większość zoomów oferuje ogniskową do 300 milimetrów (w przeliczeniu na mały format), niektóre nawet 450 i 600 milimetrów. Wystarczająca ogniskowa, aby uchwycić wiatrowskaz na wieży kościoła. Niedrogie: Tele-zoomy kosztują mniej niż 200 euro. Alternatywą dla dodatkowego teleobiektywu jest zoom uniwersalny (patrz niżej). » Polecane i popularne obiektywy: Teleobiektywy zmiennoogniskowe Canon, Nikon & Co. Trend w nowych obiektywach: bardzo wyszukane konstrukcje z dużą liczbą obiektywów i obfite wykorzystanie szczególnie wysokiej jakości obiektywów specjalnych, tutaj z Canon RF 70-200 f2. 8 L IS USM im Przekrój wyraźnie widoczny. Soczewki makro: bliżej Pozwala to na robienie zdjęć ze szczególnie małej odległości, na przykład w celu wzięcia pełnoformatowej monety. Obiektywy makro mogą być drogimi obiektywami premium, ale nie muszą nimi być. Godna polecenia optyka jest dostępna za mniej niż 300 euro, droższe obiektywy o dłuższych ogniskowych są często nieco lepsze i pozwalają na większą odległość od fotografowanego obiektu – nie ma to znaczenia przy zdjęciach ze znaczka pocztowego, realna zaleta przy robieniu zdjęć płochliwym owadom . Do tego obiektywy makro o dłuższej ogniskowej zazwyczaj mają stabilizator obrazu – zaleta, jeśli zdjęcia nie są robione ze statywu, ponieważ zapobiega to rozmyciu zdjęć i szukaniu spokojniejszego obrazu w wizjerze. Ale droższe aparaty systemowe niekoniecznie tego potrzebują, często mają wbudowany stabilizator obrazu.” Polecane i popularne obiektywy: Obiektywy makro Zabezpiecz swoje osobiste prezenty fotograficzne już teraz PixelNet drukuje zdjęcia, plakaty, płótna, prezenty. Nawiasem mówiąc, fotograf uzyskuje mniejszą głębię ostrości i może w ten sposób skierować swój wzrok na fotografowany obiekt. Niepokojące tło po prostu znika w rozmyciu (bokeh). Aby to jednak zrobić, fotografowie muszą sięgnąć głębiej do kieszeni. Jednoświetlny zoom rzadko kosztuje mniej niż 1000 euro, a wiele z nich kosztuje nawet więcej niż 2000 euro. Z kolei obecne profesjonalne obiektywy, takie jak Nikon Nikkor Z 24-70 mm f2,8 S czy Sony FE 24-70 mm f2,8 GM, również zapewniają najwyższą jakość obrazu. Kolejna zaleta: w profesjonalnych obiektywach często znajdują się mocniejsze silniki autofokusa, dzięki czemu aparat możeskup się szybciej. Zaleta, jeśli obiekt porusza się szybko.” Polecane i popularne obiektywy: Szybkie zoomy W pobliżu: Dzięki obiektywowi makro małe rzeczy wychodzą na jaw.Zoom szerokokątny: więcej Jeśli lubisz robić zdjęcia w pomieszczeniach, znasz problem. Nawet przy szerokokątnym ograniczniku pierścienia do zmiany ogniskowej nie wszystko po prostu mieści się na zdjęciu. Można temu zaradzić, stosując szerokokątne zoomy o krótszej ogniskowej. Niektórzy nawet dostają na to tyle, że robiąc zdjęcia trzeba uważać, aby własne stopy nie wystawały w kadr. W przypadku aparatów z mniejszą matrycą (APS-C, Micro FourThirds) dostępne są zoomy szerokokątne, takie jak Canon EF-S 10-18mm f4.5-5.6 IS STM za dobre 200 euro, fotografowie z aparatami pełnoklatkowymi mają kopać głębiej w ich kieszenie, aby je złapać. Zalecane szerokokątne zoomy zaczynają się od około 600 euro. Szczególnie jasne zoomy lub modele o szczególnie krótkiej początkowej ogniskowej (15 milimetrów lub mniej), takie jak Fujifilm Fujinon XF 8-16mm f2.8 R LM WR, są często znacznie droższe. Polecane i popularne obiektywy: zoomy szerokokątne do panoram i nie tylko Dzięki teleobiektywowi lub zoomowi podróżnemu można wprowadzać nawet bardziej odległe obiekty. Zoomy uniwersalne: dla każdego obiektu Duży wybór obiektywów w torbie fotograficznej zapewnia odpowiedni obiektyw do obiektyw uniwersalny jest po prostu bardziej praktyczny w podróży: zoom podróżny z największym możliwym zakresem ogniskowych oszczędza fotografowi kłopotów z wymianą obiektywów — łączy zakresy zoomu obiektywu kitowego i teleobiektywu. Praktyczny efekt uboczny: w obudowie kamery jest mniej brudu, który może powodować brzydkie plamy na obrazach, jeśli spadnie na przetwornik obrazu. Ponadto torba fotograficzna może pozostać w domu, gdy aparat z podróżnym zoomem zwisa z ramienia. Dopłata za to udogodnienie jest ograniczona: zaczyna się od 200 euro. Z tańszymi obiektywami trzeba jednak pójść na niewielkie kompromisy w kwestii jakości obrazu. Ci, którzy kładą absolutną wagę na ostrość i bogactwo szczegółów, często lepiej radzą sobie z kombinacją zoomu standardowego i teleobiektywu - lub używają nowszych obiektywów, takich jak Nikon Nikkor Z 24-200mm f4-6.3 VR, które są prawie tak dobre pod względem obrazu jakość. Ale fotografowie muszą żyć z jednym ograniczeniem: uniwersalne zoomy są zwykle słabe, zwłaszcza przy dłuższych ogniskowych – to wada przy robieniu zdjęć przy słabym świetle.” Polecane i popularne obiektywy: Zoomy podróżne Obiektywy wysokiej jakości, takie jak Nikon Nikkor Z 14-30mm f4, teraz prawie zawsze są wyposażone w rozbudowaną ochronę przed warunkami atmosferycznymi. Idealny do robienia wspaniałych zdjęć, nawet gdy jest burza lub śnieg Kompaktowy teleobiektyw: idealny do portretów Wyraźna ostrość na oczach i lekko rozmyte tło - portrety po prostu wyglądają lepiej. Ale z obiektywem kitowym jest to dość trudne, a ze specjalnym obiektywem portretowym jest to dziecinnie proste. Nie musisz nawet sięgać do kieszeni, polecane soczewki są dostępne za około 130 euro. W pełnym formacie jest zauważalnie droższy, ale i tutaj są świetne obiektywy, takie jak Sony FE 85mm f1.8 za niecałe 500 euro. Nieco bardziej uniwersalne, a także dobrze nadające się do portretów są jasne normalne obiektywy (ogniskowa przeliczona na format 35mm ok. 50 mm) jak np. Canon EF 50mm f1.8 STM, Fujifilm Fujinon XC 35mm f2, Nikon AF-S DX Nikkor 35mm f1.8G lub Panasonic G 25mm f1.7 Asph. Oznacza to, że fotograf musi zbliżyć się do portretów niż z teleobiektywem, ale może też uchwycić obiekty, dla których kąt widzenia teleskopu byłby zbyt wąski.” Polecane i popularne obiektywy: Właściwe obiektywy do portretów Otwarta przysłona, krótka ogniskowa teleobiektywu - to tworzy nastrojowe portrety Obiektywy specjalne: Fisheye & Co Fisheye i obiektywy z przesunięciem zapewniają bardzo wyjątkową perspektywę. W przypadku rybiego oka proste linie wydają się zakrzywione na obrazie. Ta sztuczka wnosi wiele do obrazu - fotograf naprawdę musi uważać, aby nie wbić w to stopy. Ponadto nagrania z efektem rybiego oka mają bardzo szczególny wygląd. Może wyglądać naprawdę dobrze, zwłaszcza gdy główny obiekt znajduje się na środku zdjęcia, a efekt rybiego oka widoczny jest dopiero na drugim zdjęciu. W przypadku obiektywów przesuwanych optykę można przesuwać, dzięki czemu na przykład domy można fotografować bez odchylania obiektywu do góry. Pozwala to uniknąć spadających linii, które mogą szybko zamienić prostokątny dom w piramidę. Przewaga nad korekcją perspektywy za pomocą programów do edycji obrazu, takich jak Adobe Photoshop CC lub Phase One Capture One Pro: Nie ma utraty jakości podczas prostowania linii i nic nie jest obcinane na obrazie. Wady obiektywów przesuwanych: Podczas robienia zdjęć należy używać statywu, ponieważ jest to najlepszy sposób na ocenę, jak daleko należy przesunąć obiektyw - to kosztuje czas. W dodatku obiektywy wcale nie są tanie – szybko kosztują 1500 euro i więcej.

Write a Comment