Od czego zależy kąt widzenia obiektywu kamery

Najlepsze obiektywy fujifilm w 2021 roku

Przegląd najlepszych obiektywów Fujifilm w 2021 roku

Jeśli posiadasz aparat z serii X i szukasz sugestii na temat najlepszych obiektywów Fujifilm X, znalazłeś właściwy artykuł. Fujifilm od 10 lat wypuszcza na rynek doskonałe obiektywy, które nadają się do wielu różnych rodzajów fotografii. Obiektywy do aparatów Fuji obejmują wiele ogniskowych, od ultraszerokokątnego po superteleobiektyw. W porównaniu z obiektywami konkurencji do pełnej klatki, są lżejsze i bardziej wszechstronne. W tym artykule przedstawimy najbardziej polecane obiektywy do systemu X.

Niezależnie od tego, czy zaczynasz od przyjaznego dla średniozaawansowanych Fujifilm X-E4, czy też fotografujesz przełomowym Fujifilm X-T4, są to obiektywy, których potrzebujesz do aparatu Fujifilm. Wszystkie mają te same mocowania X, które obejmują szeroki zakres ogniskowych, rozmiarów i cen. Fujifilm produkuje jedne z najlepszych bezlusterkowców w branży, a wprowadzenie na rynek swojego najnowszego modelu, Fujifilm X-S10, naprawdę to podkreśla. Ten aparat ma stabilizację w korpusie, podobnie jak X-T4, więc naprawdę otwiera wybór świetnych obiektywów, których możesz użyć, niezależnie od tego, czy są one stabilizowane, czy nie.

Jakie nowe obiektywy Fujifilm zostały zaprezentowane w 2021 roku?

Najbardziej wyczekiwanym obiektywem w 2021 jest oczywiście Fujifilm XF 70-300mm f4-5,6. To teleobiektyw zmiennoogniskowy do bezlusterkowych aparatów Fujifilm z serii X. Umieszcza się między istniejącym XF 55-200 mm f3,5-4,8 a XF 100-400 mm f4,5-5,6, zapewniając równoważny zakres 105-450 mm. Ma zmienną przysłonę f4-5,6, optyczną stabilizację obrazu, szybkie i ciche silniki liniowego ogniskowania, najmniejszą odległość ostrzenia 83 cm, a wszystko to zapakowane w odporną na warunki atmosferyczne konstrukcję o wadze 580g z gwintem filtra 67mm. Obiektyw jest również kompatybilny z telekonwerterami Fujifilm 1,4x i 2x, co zapewnia jeszcze większy zasięg.

Drugim obiektywem jest Fujifilm XF 27 mm f2,8 R WR. To kompaktowy obiektyw stałoogniskowy typu „naleśnik” do aparatów bezlusterkowych Fujifilm z serii X, który zapewnia pokrycie około 40 mm odpowiadające naturalnemu standardowemu polu widzenia. To zaktualizowana wersja modelu 2013, teraz z uszczelnieniem pogodowym i pierścieniem przysłony, chociaż konstrukcja optyczna i jakość obrazu pozostają takie same.

O trzecim obiektywie wiemy najmniej. Fujifilm XF 18mm F1.4 wyjdzie prawdopodobnie w drugiej połowie 2021 roku. Z pewnością sprawdzimy jak się prezentuje w towarzystwie 6-letniego Fujifilm XF 16mm f/1.4 R WR.

Obiektywy Fujifilm, które dostajemy w zestawie

Standardowe "kitowe" zoomy to uniwersalne obiektywy ogólnego przeznaczenia. Zaczynają się od dość szerokiego kąta widzenia i pozwalają na przybliżenie do ogniskowej tradycyjnie używanej do portretów. Fujifilm oferuje 4 warte uwagi obiektywy i chociaż jeden z nich warto mieć w swojej szklarni.

Obiektyw Fujifilm XC 15-45mm f / 3.5-5.6 OIS PZ - dla początkujących

Typowy dla obiektywów Fujifilm „XC”, ten jest bardzo kompaktowy i lekki. Jest to obiektyw entry-level w najlepszym stosunku cena-jakość. Jednakże w momencie w którym uznamy że chcemy wejść na wyższy poziom fotografii może okazać się on niepotrzebny. W rzeczywistości stanowi tylko jedną trzecią wagi obiektywu 10–24 mm i jest to jeden z najlżejszych obiektywów w całej stajni Fujifilm. Jest wyposażony w optyczną stabilizację obrazu i dodaje funkcję „power zoom” o podwójnej prędkości, która doskonale nadaje się do nagrywania filmów. Oczywiście najszerszy kąt widzenia jest znacznie ograniczony w porównaniu do 8-16 lub 10-24, ale i tak jest dobrym wyborem dla tych, którzy chcą spróbować swoich sił w fotografowaniu krajobrazów. Obsługa może być trochę kłopotliwa tak małego fizycznie obiektywu, bez opcji ręcznego powiększania. Lekkość jest priorytetem numer jeden w tym obiektywie, więc w porównaniu z innymi produktami Fujifilm wydaje się być nieco mniej trwale zbudowany. Jeśli ci to nie przeszkadza, Fujifilm XC 15-45mm f / 3.5-5.6 OIS PZ będzie satysfakcjonującym i przyjemnym w użyciu obiektywem.

Obiektyw Fujifilm XF 18-55 mm F2,8-4 R LM OIS - dla średnio zaawansowanych

Obiektyw Fujifilm XF 18-55 mm F2,8-4 R LM OIS to zupełnie inna propozycja w przeciwieństwie do obiektywów F3,5-5,6 często dostarczanych z lustrzankami jednoobiektywowymi APS-C. Mimo że na papierze prezentuje podobnie jak XC 15-45 to zarówno jakością jak i szybkością autofokusa znacznie przewyższa obiektywy klasy XC. Jego możliwości pozwalają na użycie krótszych czasów otwarcia migawki lub niższych czułości ISO. Co więcej wykorzystuje system regulacji ostrości z silnikiem liniowym, który zapewnia cichy autofokus podczas nagrywania filmów. Posiada wbudowaną stabilizację obrazu oraz pierścień na obiektywie do sterowania przysłoną. Optycznie 18-55 mm robi wrażenie, dzięki czemu jest świetnym obiektywem w coraz szerszej gamie aparatów Fujifilm z serii X.

Obiektyw Fujifilm XF 16-80 mm F4 R OIS WR - Wszechstronny oraz zaawansowany

Trzecim obiektywem jest lżejszy i nieznacznie droższy, XF 16-80 mm f / 4 R OIS WR. Jest to kolejny świetny standardowy zoom, który każdemu spodoba jego wszechstronność. Sprawdzaliśmy go przy okazji testu Fujifilm X-S10 i sami jesteśmy pod wrażeniem jego wszechstronności. Nie jest tak duży i ciężki jak XF 16-55mm f / 2.8, kosztuje znacznie mniej, a optycznie spisuje się naprawdę dobrze.

Obiektyw Fujifilm XF 16-55 mm F2,8 R LM WR - dla profesjonalistów

Czwartym, ostatnim obiektywem jest profesjonalny obiektyw Fujifilm XF 16-55 f / 2.8. Ten obiektyw z górnej półki jest odpowiedzią Fujifilm na profesjonalne obiektywy 24-70 mm f / 2,8 do pełnoklatkowych lustrzanek cyfrowych. Fujifilm XF16-55mm f / 2.8 R LM WR faktycznie wyprzedza je pod względem zakresu ogniskowych dzięki „efektywnej” ogniskowej 24-84 mm i ma podobnie solidną, odporną na warunki atmosferyczne konstrukcję.

Wydajność jest fantastyczna pod każdym względem, z superszybkim i bardzo dokładnym autofokusem zapewnianym przez podwójny silnik liniowy, a także bogactwem soczewek, które zawierają trzy elementy asferyczne i trzy soczewki ED (o bardzo niskiej dyspersji). Ostrość i kontrast są spektakularne, efekt bokeh jest piękny, a dzięki podwójnej konwencjonalnej i nanostrukturalnej powłoce cechuje się doskonałą odpornością na komę i flary. Jedynym prawdziwym minusem jest brak stabilizacji obrazu, a obiektyw jest stosunkowo ciężki jak na standardowy zoom z mocowaniem X.

Obiektywy Fujifilm z szerokim kątem

Są chwile, kiedy scena jest po prostu zbyt szeroka, aby pokryć ją standardowym zoomem. Przydają się tutaj obiektywy szerokokątne, ponieważ ich krótsze ogniskowe rejestrują więcej tego, co jest przed nimi. Tutaj potrzebujesz obiektywu 14 mm lub krótszego - im mniejsza ogniskowa, tym szerszy kąt widzenia.

Obiektyw Fujifuji XF 10-24mm F4 R OIS WR - nowość 2021

Obiektywem pierwszego wyboru będzie z pewnością Fuji XF 10-24mm F4 R OIS WR. Jest to nowa i ulepszona wersja sprawdzonego modelu z odpornością na warunki atmosferyczne i ulepszoną stabilizacją, ale z tą samą formułą optyczną. Obiektyw Fujifilm XF 10-24mm F4 R OIS WR to z pewnością niezbędny obiektyw, jeżeli potrzebujemy uniwersalny szeroki kąt. Jakość wykonania, wykończenie i obsługa są absolutnie najwyższej klasy, stały maksymalny otwór przysłony f / 4 jest przydatny dla fotografów i kamerzystów, którzy lubią pracować ze stałymi przysłonami niezależnie od ustawienia zoomu, a pierścień przysłony jest cudowny.

Obiektyw Fujifilm XF 8-16 mm F2,8 R LM WR - najwyższa jakość zdjęć

Obiektyw Fujifilm Fujinon XF 8-16 mm F2,8 R LM WR poszerzy twoją perspektywę, rejestrując ultraszerokie sceny, które do tej pory nie były możliwe dla fotografów korzystających z systemu X. W 2019 roku zadebiutował jako najszerszy dotychczas obiektyw. Jego rozmiar i cena stawiają go mocno w segmencie pro. Wyrafinowana konstrukcja optyczna zapewnia niezwykle ostry obraz, a jednocześnie ma dodatkową soczewkę w stosunku do 10–24 mm. Warto mieć świadomość, że obiektywowi brakuje jakiejkolwiek optycznej stabilizacji obrazu, a jego szeroki przód sprawia, że nie współpracuje z wkręcanymi filtrami. Nie jest to duży problem, gdyż zaawansowane aparaty fuji posiadają wbudowaną stabilizację. Niemniej jednak, ogniskowa 8 mm do niepełnej klatki jest równoważna z ogniskową dla pełnej klatki wynoszącą zaledwie 12 mm przy najszerszym ustawieniu! Waga ok 800 gram i jego gabaryty sprawiają, że bardziej przypomina obiektyw do pełnej klatki, ale doskonałość musi być obarczona pewnym kompromisem.

Obiektyw Fujifilm XF 16 mm F2.8 R WR - doskonała jakość w niskiej cenie

Fujifilm XF 16 mm F2,8 R WR to lekki, szerokokątny obiektyw stałoogniskowy do systemu X. To doskonały stosunek jakości do ceny, choć droższy odpowiednik XF 16 mm F1,4 przewyższa go optycznie. Ten relatywnie nowy obiektyw wypuszczony w 2019 roku, wykorzystuje wszystkie mocne strony serii X, tworząc obrazy o doskonałej jakości w niewielkim opakowaniu i kończąc je stylową konstrukcją. Jak na tę cenę, jego wyniki są solidne, z przyzwoitą ostrością od krawędzi do krawędzi przy wszystkich ustawieniach przysłony. Ta dobra cena wymaga kilku poświęceń - brak stabilizacji i powłoki fluorowej na zewnętrznych elementach. Względem droższej wersji, obiektyw ten nie posiada warstwy chroniącą przed olejem i kurzem. Warto więc połączyć ten model z filtrem UV, jeśli planujesz zabrać go na przygody na świeżym powietrzu.

Teleobiektywy Fujifilm

Obiektyw Fujifilm XF 50-140mm f / 2.8 - dla profesjonalistów

Tutaj odpowiedź jest bardziej złożona, gdyż Fujifim posiada bardzo rozbudowaną ofertę obiektywów tele. Fujifilm XF 50-140mm f / 2.8 to kolejny z najlepszych obiektywów zmiennoogniskowych z mocowaniem Fuji X, oferujący najczęściej używane ogniskowe teleobiektywów (odpowiednik 76mm-214) w solidnym, dobrze zaprojektowanym urządzeniu. Obiektywy 70-200 m od firmy Canon, Nikon czy Sony to najpopularniejsze zoomy profesjonalne, podobnie jak 50-140 mm f / 2.8 po stronie Fuji. Podobnie jak droższe obiektywy do lustrzanek, ten obiektyw zmiennoogniskowy jest ostry jak brzytwa w całym zakresie ogniskowych.

Autofokus jest cichy, prawie natychmiastowy i zawsze dokładny. Elementy bokeh są miękkie i kremowe, a przy pełnym zakresie 140 mm obiektyw 50-140 mm f / 2,8 zapewnia doskonałą separację obiektów, co czyni go doskonałym obiektywem portretowym. Podobnie jak w przypadku wszystkich profesjonalnych obiektywów zmiennoogniskowych Fuji, obiektyw 50-140 mm f / 2,8 nie jest kompaktowy ani lekki, ale wewnętrzny zoom i ostrość oznaczają, że obiektyw zachowuje swoje rozmiary. Stabilizacja obrazu na 50-140mm f / 2.8 również zasługuje na wzmiankę, a zdjęcia z ręki przy czasach otwarcia migawki tak długich jak 1/15 przy 140 mm pozostały bardzo ostre. Fotografowanie przy tak małych prędkościach byłoby niezwykle trudne bez wbudowanej stabilizacji obrazu w tym obiektywie Fuji.

Obiektyw Fujifilm XF 100-400mm f / 4,5-5,6 R LM OIS WR - najdłuższy zasięg

Fujifilm XF 100-400 mm f4,5-5,6 to superteleobiektyw zmiennoogniskowy do aparatów bezlusterkowych z mocowaniem X, który zapewnia równoważny zakres 150-600 mm. Jest to najdłuższy zasięg ze wszystkich dotychczasowych obiektywów z katalogu X, dzięki czemu idealnie nadaje się do fotografowania odległych obiektów. Jeeżeli zamontujesz go na jednym z nowszych korpusów Fujifilm (typu X-T4 lub X-S10) z ulepszonym autofokusem, a będziesz mógł z powodzeniem śledzić i fotografować sport lub dziką przyrodę. Jak można mieć nadzieję, stabilizacja optyczna działa dobrze, a obiektyw jest zbudowany i uszczelniony, aby sprostać wymaganiom profesjonalistów.

Fujifilm XF 100-400mm f / 4,5-5,6 R LM OIS WR ma wszystkie typowe dla profesjonalistów funkcje. Jest ciężki jak na teleobiektyw dla bezlusterkowców chociaż na rynku jest wiele znacznie cięższych. Najważniejsze to dwa silniki liniowe zapewniające superszybki i praktycznie bezgłośny autofokus, wiodący w swojej klasie 5-stopniowy stabilizator obrazu oraz najwyższej jakości optyka, która obejmuje pięć soczewek ED i jedną soczewkę Super ED. Obiektyw jest dostarczany w komplecie z pierścieniem mocującym do statywu, a płyta statywu kompatybilna z Arca-Swiss jest również dostępna jako wyposażenie dodatkowe. A jeśli „efektywny” zasięg teleobiektywu 600 mm to dla Ciebie za mało, obiektyw jest również zgodny z telekonwerterami Fujifilm 1,4x i 2,0x, które zwiększają maksymalną ogniskową do 853 mm i 1219 mm w ujęciu pełnoklatkowym.

Obiektyw Fujifilm XF 55-200 mm F3,5-4,8 R LM OIS - najlepsza ergonomia

Obiektyw Fujifilm XF 55-200 mm F3,5-4,8 R LM OIS to stosunkowo przenośny, dobrze wykonany teleobiektyw zmiennoogniskowy zapewniający niezmiennie doskonałe obrazy. Ogniskowanie jest zasadniczo ciche i dość szybkie, przynajmniej w przypadku obiektów statycznych, a optyczna stabilizacja obrazu działa bardzo dobrze. To naturalne uzupełnienie obiektywu zmiennoogniskowego XF 18-55 mm F2,8-4 R LM OIS. Wbudowana stabilizacja obrazu Obiektywu Fujifilm 55-200mm f / 3,5-4,8 jest imponująca, pozwalając na użycie długich czasów otwarcia migawki. Zapobiega to drganiom aparatu nawet podczas trzymania ręki w warunkach słabego oświetlenia. Wyobraź sobie, że możesz robić zdjęcia o 4 lub 5 stopni wolniej niż zwykle przy użyciu obiektywu zmiennoogniskowego o dużym zasięgu i nadal masz ostre zdjęcie!

Budowa jest solidna, podobnie jak w przypadku wszystkich produktów z mocowaniem Fuji X. Autofokus jest niezwykle szybki i dokładny dzięki dwóm silnikom liniowym, a efekt bokeh od f / 2,5 do 4,8 jest piękny i kremowy. Kolejną kluczową cechą tego imponującego obiektywu zmiennoogniskowego Fuji jest możliwość ustawiania ostrości z odległości zaledwie 1,1 metra, co oznacza, że można robić wysokiej jakości zbliżenia teleobiektywem, podobnie jak obiektyw makro. Wspaniale jest mieć tak szeroki zakres ogniskowych w jednym obiektywie, który jest znacznie bardziej kompaktowy i lekki niż odpowiednik obiektywu do aparatu pełnoklatkowego (ok. 80-300), a także że można go używać również do zbliżeń.

Obiektyw Fujifilm XF 70-300mm f4-5,6 - nowość 2021

Teg obiektywu jeszcze nie zdążyliśmy zrecenzować, ale już wiemy o nim z źródeł Fuji. Obiektyw Fujifilm XF 70-300mm f4-5,6 umieszcza się między istniejącym XF 55-200 mm f3,5-4,8 a XF 100-400 mm f4,5-5,6, zapewniając równoważny zakres 105-450 mm. Ma zmienną przysłonę f4-5.6, optyczną stabilizację obrazu, szybkie i ciche silniki liniowego ogniskowania, najmniejszą odległość ostrzenia 83 cm, a wszystko to zapakowane w odporną na warunki pogodowe lufę o wadze 580g z gwintem filtra 67mm. Obiektyw jest również kompatybilny z telekonwerterami Fujifilm 1,4x i 2x, co zapewnia jeszcze większy zasięg.

XF 70-300mm ma zmienną przysłonę f4 na krótkiej ogniskowej, przyciemniane do f5,6 na długej. Zawiera optyczną stabilizację obrazu z 5,5 stopniem kompensacji, silniki liniowe do szybkiego i cichego ustawiania ostrości, najmniejszą odległość ogniskowania 83 cm i pakuje to wszystko w odporną na warunki atmosferyczne konstrukcję o wadze 580 g z 67 mm gwintem filtrującym. Obiektyw jest również kompatybilny z telekonwerterami Fujifilm 1,4x i 2x, co zapewnia jeszcze większy zasięg.

Stałoogniskowe obiektywy Fujifilm do portretu

Obiektywy stałoogniskowe mają tylko jedną ogniskową. Usunięcie złożoności zoomu często pozwala na to, aby te soczewki były mniejsze, lżejsze i ostrzejsze, przepuszczając jednocześnie więcej światła i bardziej przydatne w słabo oświetlonych sytuacjach.

Obiektyw Fujifilm XF 56mm F1.2 R - wybitny

Obiektyw Fujifilm XF 56mm F1.2 R jest wybierany przez niemalże każdego zaawansowanego fotografa, który robi zdjęcia bezlusterkowcem Fuji. Jako najszybszy obiektyw do portretów, 56 mm wykazuje kremowy efekt bokeh równoważny 85 mm przy fotografowaniu z szerokim otworem przy f / 1,2, wpuszczając wystarczająco dużo światła, aby można go było używać nawet w najciemniejszych miejscach.

Przy fotografowaniu f / 4 do f / 5,6, ostrość naprawdę robi wrażenie. Nikt nie kupuje jednak tego profesjonalnego obiektywu dla jego wybitnej budowy lecz dla światła f / 1.2 i jego zdolnościom plastycznym. Przy f / 1.2 występuje bardzo niewielkie winietowanie i bliska zeru aberacja chromatyczna. W porównaniu do Canona 85mm f / 1.2L, AF w Fuji bije go pod każdym względem. Pomimo tego, że jest zbudowany jak czołg, obiektyw ten pozostaje stosunkowo lekki i byłby idealnym połączeniem na drugim korpusie aparatu noszonym przez cały dzień przez fotografów z dwoma aparatami.

Obiektyw Fujifilm XF 50 mm f2 - najlepszy stosunek ceny do jakości

Równoważna ogniskowa 50 mm (75 mm) jest nieco krótsza niż 56 mm, ale różnica powiększenia jest minimalna przy normalnym użytkowaniu. Jest też na tyle mały, że można go nosić zawsze przy sobie. Obiektyw Fujifilm XF 50 mm f2 to atrakcyjna alternatywa dla XF 56 mm f1,2 dla każdego, kto chce mieć krótki obiektyw do portretów lub po prostu zwykłej fotografii. Jest wyraźnie mniejszy i lżejszy niż XF 56 mm i aż drukrotnie tańszy. Ma szybsze, cichsze i znacznie bliższe ogniskowanie, dzięki czemu jest preferowany do spontanicznych ujęć, filmów i fotografii produktów, a także cieszy się zaletami uszczelnienia. Nic dziwnego, że XF 56 mm f1,2 pozostaje królem, jeśli chcesz uzyskać jak najmniejszą głębię ostrości z odległości portretowych, ale rozmiar, cena i ogólna wysoka wydajność przemawiają na korzyść XF 50 mm f2.

Obiektyw Fujifilm XF 90 mm f2 - najlepszy stałoogniskowy teleobiektyw do portretów i nie tylko

Przy równoważnej ogniskowej 137 mm obiektyw 90 mm f / 2 jest najlepszym obiektywem Fuji do fotografii portretowej w serii obiektywów Fuji z mocowaniem x, zapewniającym niezwykle ostre, pochlebne rezultaty bez zniekształceń. Konstrukcja optyczna 11 soczewek w 8 grupach minimalizuje winietowanie i tworzy piękny efekt bokeh dzięki zaokrąglonej przysłonie. Jest nie tylko doskonałym obiektywem do portretów, ale również często używany jako obiektyw w fotografii astronomicznej ze względu na swoją ogniskową i dużą przysłonę.

Jak w przypadku wszystkich produktów z mocowaniem Fuji X, konstrukcja jest solidna. Obiektyw 90 mm f / 2 ma uszczelnienie odporne na warunki atmosferyczne i kurz, dzięki czemu można go używać w temperaturach nawet do -10 stopni. Największą zaletą obiektywu 90 mm f / 2 jest jego lekki i kompaktowy rozmiar. Ważąc zaledwie 540 g, ten obiektyw ma w moim umyśle znacznie więcej sensu niż znacznie cięższe zoomy w asortymencie. Dla fotografów sportu, rozmiar i waga obiektywu 90 mm f / 2 będzie miało wielkie znaczenie.

Najlepsze uniwersalne obiektywy Fujifilm

Usunięcie złożoności zmiennej ogniskowej często pozwala soczewkom stałoogniskowym być mniejszym, lżejszym i ostrzejszym, przepuszczając jednocześnie więcej światła i bardziej użytecznym w słabo oświetlonych sytuacjach. Do wszechstronnego użytku zalecamy obiektyw z zakresem ogniskowych od 23 mm do 35 mm.

Obiektyw Fujifilm XF 27 mm f/2.8 R WR II - nowość 2021

Obiektyw XF 27mm poprawia poprzednią wersję, dodając odporność na warunki atmosferyczne i pierścień przysłony z blokadą pozycji „A”. Obecna wersja jest niezwykle popularnym obiektywem, który jest doskonałym uniwersalnym obiektywem o ogniskowej odpowiadającej 41 mm FX, dużej przysłonie i rozmiarze przypominającym naleśniki. Teraz możesz go wyjąć w mniej niż idealnych warunkach dzięki jego odporności na warunki atmosferyczne, a zwolennicy Fuji z zadowoleniem przyjmują dodanie pierścienia przysłony.

Obiektyw zawiera również przykręcaną osłonę kopułkową z nasuwaną pokrywką. Wygląda ładnie i teoretycznie jest całkiem wygodnym dodatkiem, ale jeśli nosisz rękawiczki lub masz krótkie paznokcie, szybkie zdjęcie może być uciążliwe. Autofokus i parametry optyczne są takie same jak w poprzednim modelu, ponieważ optyka nie uległa zmianie.

Obiektyw Fujifilm XF 23 mm f/2 R WR

23 mm F2 nie jest najostrzejszym obiektywem w ofercie Fujinon, ale jest mały, stosunkowo szybki i niedrogi. Stanowi stosunkowo niewielką kombinację z większością kamer z serii X i zapewnia przyzwoitą wydajność przy słabym oświetleniu i pewną kontrolę nad głębią ostrości. Odpowiednia ogniskowa 35 mm sprawia, że jest to idealny obiektyw do codziennego fotografowania. Obiektyw Fujifilm 23mm f / 2 WR to specjalna broń w ofercie, zdecydowanie zasługująca na uwagę. Jest to również najlepszy obiektyw stałoogniskowy Fuji, jeśli chcesz mieć tę nieuchwytną ogniskową 35 mm w przystępnej cenie.

Jest wiele powodów, dla których ten imponujący obiektyw powinien być pierwszym obiektywem, który bierzesz pod uwagę przy zakupie bezlusterkowca Fuji. Imponującą cechą obiektywu 23 mm f / 2 WR jest jego waga. Ważący zaledwie 180 g, ten mały obiektyw jest jednym z najlżejszych w całej gamie i tak mały, że można go przechowywać w kieszeni kurtki przez cały dzień i nawet go tam nie zauważyć. Jednak nie będziesz chciał używać tego obiektywu 23 mm f / 2 WR tylko jako backup'u , ponieważ oferuje dużo więcej. Jest tak samo ostry w całym zakresie przysłony, jak jego starszy brat, f / 1.4, a co najważniejsze, wyróżnia się szerokim otworem przy f / 2. Trudno będzie zdecydować się między obiektywem Fujifilm f/2 a f/1.4, ponieważ f/2 oferuje bardzo podobną jakość obrazu za prawie połowę ceny. 23 mm na korpusie aparatu Fujifilm ma ogniskową odpowiadającą 35 mm na matrycy pełnoklatkowej. Ogniskowa ta jest wystarczająco wszechstronna do portretów, krajobrazów i wszystkiego wokół nas.

Obiektyw Fujifilm XF 35 mm F2 R WR

Fujinon XF 35 mm F2 R WR to drugi model stałoogniskowy 35 mm w systemie aparatów bezlusterkowych Fujifilm. Jest mniejszy i tańszy niż 35 mm f / 1.4, który został wprowadzony na rynek wraz z systemem, a do tego dodaje uszczelnienie przed warunkami atmosferycznymi. Nie przechwytuje tak dużo światła, jak stałoogniskowe f / 1.4, ale obiektyw Fujifilm XF 35 mm F2 to prawdziwa perełka łącząca każdy rodzaj fotografii. Jeśli masz aparat Fuji X i szukasz na rynku obiektywu stałoogniskowego o standardowym kącie, nie ma nic lepszego niż ten.

XF 35 mm F2 to wyjątkowo mały obiektyw, nawet jak na standardy bezlusterkowe. Filtr 43 mm wkręca się w gwint, więc będziesz musiał go odkręcić, aby dodać lub wyjąć filtr. To nie jest wielka sprawa, a wokół zewnętrznej strony obiektywu znajduje się mocowanie bagnetowe. Za przednią soczewką znajduje się pierścień do manualnego ustawiania ostrości. Podobnie jak inne obiektywy w systemie X, mechanizm ręcznego ustawiania ostrości XF 35 mm jest elektroniczny. Jeśli chodzi o autofokus, XF 35 mm jest szybki i dokładny w połączeniu z X-E4 lub X-S10. Fizyczny pierścień przysłony znajduje się u podstawy obiektywu. Można go ustawiać w zakresie od f / 2 do f / 16 i ma również dostępne ustawienie A (automatyczne). Dzięki zwężającej się konstrukcji i przysłonie f2 można założyć, że XF 35 mm f2 gra drugie skrzypce po poważniej wyglądającym XF 35 mm f1,4. Ale pod wieloma względami, w tym ostrością środka, szybkością ogniskowania i uszczelnieniem, nowszy obiektyw przewyższa stary model. Jeśli chodzi o szybkość, rozmiar i jakość, XF 35 mm f2 to świetny mały obiektyw w przystępnej cenie.

Obiektywy Fujifilm do makrofotografii

Obiektywy makro pozwalają na ustawienie ostrości bardzo blisko małych obiektów, co jest przydatne przy fotografowaniu kwiatów lub małych przedmiotów. W ofercie Fujifilm znajdziemy 2 ciekawe modele stworzone właśnie do makrofotografii.

Obiektyw Fujifilm XF 80mm F2.8 R LM OIS WR Macro - wybitna jakość i szybkość

Obiektyw makro 80 mm F2,8 jest ostry, ustabilizowany i zapewnia użyteczną odległość roboczą, co oznacza, że nie naciskasz na obiekt. Elastyczny, atrakcyjny wybór do fotografowania z bliska. Ten „w pełni makro” obiektyw zapewnia 1,0-krotne powiększenie podczas fotografowania przy najbliższej odległości ogniskowania wynoszącej 0,25 m. Dlatego odwzorowuje małe obiekty w pełnej naturalnej wielkości na matrycy aparatu i zapewnia jeszcze większe „efektywne” powiększenie niż w przypadku użycia podobnego obiektywu w aparacie pełnoklatkowym, dzięki współczynnikowi przycięcia w formacie APS-C. Możliwość masowego powiększania małych obiektów i bardzo drobnych szczegółów jest ogromna. Innowacyjne funkcje obejmują nowo opracowany system autofokusa, aby zapewnić największą możliwą dokładność i wierność w całej ramce obrazu. Dostępny jest również „hybrydowy” 5-stopniowy stabilizator, który koryguje przesunięcie w poziomie i pionie, a także zwykłe drgania aparatu lub „chybotanie”. Dzięki temu jest znacznie bardziej skuteczny podczas fotografowania z bliska, chociaż warto mieć pewność, że korzystasz z dobrego statywu przy najkrótszej odległości ogniskowania lub w jej pobliżu.

Obiektyw Fujifilm XF 60 mm F2,4 R Macro - dla entuzjastów

Fujifilm XF 60 mm F2,4 R Macro to odpowiednik stałoogniskowego obiektywu 90 mm dla systemu Fujifilm X. Posiada fizyczny pierścień przysłony, który można regulować w krokach co 1/3 oraz zaokrągloną 9-listkową przysłonę. Konstrukcja składa się z 10 elementów w 8 grupach, w tym 1 asferycznej i 1 bardzo niskodyspersyjnej. Maksymalne powiększenie przy najbliższej odległości ogniskowania wynosi 0,5X. Jasne, że w tym obszarze ogniskowej znajdziemy kilka szybszych, nowszych i lepiej ocenianych obiektywów Fujinon. Jednakże obiektyw można nabyć w bardzo dobrej cenie za ułamek ceny nowszych soczewek. To co odróżnia go od innych obiektywów z obecnej linii Fuji to własny, odrębny charakter.

Jaki obiektyw wybrać do astrofotografii krajobrazowej?

Fotografowanie nocnego nieba bardzo długo kojarzyło się ze skomplikowanym, profesjonalnym sprzętem obsługiwanym przez astronomów. Każdy pewnie widział zdjęcia z kosmicznego teleskopu Hubble’a, pobudzały one naszą wyobraźnię przez lata. Na szczęście obecnie dzięki postępowi w fotografii cyfrowej piękne zdjęcia rozgwieżdżonego nieba, naszej galaktyki, a nawet delikatnych obiektów głębokiego nieba stały się osiągalne dla każdego. W tym poradniku radzę jak fotografować nocne niebo, ale żeby to robić dobrze, warto też wiedzieć, jaki obiektyw wybrać do astrofotografii krajobrazowej.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaki aparat do nagrywania wideo wybrać?

Jak fotografować nocne niebo?

Oczywiście nie uda nam się tego osiągnąć bez odrobiny wiedzy z zakresu fotografii i odpowiedniego sprzętu. W tym poradniku skupimy się na obiektywach, które moim zdaniem najlepiej sprawdzą się w astrofotografii krajobrazowej. Ale zanim przejdziemy do sprzętu, warto wspomnieć parę słów o tym, w jaki sposób fotografować nocne niebo. Pozwoli nam to też lepiej wybrać odpowiedni obiektyw do naszych potrzeb.

Czas naświetlania

Jednym z kluczowych parametrów, który powinien decydować, jest czas naświetlania. Z dala od świateł miast, w miejscach, gdzie w bezchmurne noce nawet gołym okiem możemy dostrzec na niebie jasną wstęgę drogi mlecznej, najchętniej naświetlalibyśmy jak najdłużej, aby móc zastosować jak najniższe ISO. Niestety ruch obrotowy ziemi skutecznie uniemożliwia nam takie działanie. Aby uzyskać punktowe gwiazdy na zdjęciach, stosuje się tak zwaną regułę 500: pięćset dzielimy przez ogniskową w milimetrach, co daje nam maksymalny czas naświetlania w sekundach. W zależności od rozdzielczości matrycy naszego aparatu oraz fotografowanego fragmentu nieba możemy oczywiście zmodyfikować długość ekspozycji, aby uzyskać zadowalający nas efekt. Z tego płynie pierwszy wniosek, że im mniejsza ogniskowa naszego obiektywu, tym dłużej będziemy mogli naświetlać zdjęcia gwiazd.

Czułość ISO

Ze względu na ograniczony czas naświetlania, jakim dysponujemy, często zmuszeni jesteśmy operować wysokimi czułościami ISO. Dlatego zwykle należy fotografować nocne niebo na najwyższej czułości ISO, jaką możemy komfortowo uzyskać w naszym aparacie. Zwykle jest to pomiędzy ISO 1600 a 3200.

Przysłona

Parametr na, który bezpośrednio ma wpływ sprzęt, którym dysponujemy i którego w dużej mierze będzie dotyczyć dalsza część tego zestawienia to jasność obiektywu. Im mniejszą wartość przysłony obiektyw jest w stanie nam zaoferować, tym więcej światła zarejestruje nasza matryca w danej jednostce czasu, co będzie miało ogromny wpływ na ilość szczegółów na nocnym niebie oraz na poziom szumu na naszych zdjęciach. Dlatego istotne jest, aby obiektyw nie posiadał znaczących wad optycznych nawet z maksymalnie otwartą przysłoną.

Jaki obiektyw wybrać do astrofotografii krajobrazowej?

Poszukując obiektywu do astrofotografii krajobrazowej, powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na kilka parametrów.

Ogniskowa

Ogniskowa pojawiła się już w akapicie dotyczącym czasu naświetlania, ale ma ona dużo większe znaczenie niż tylko wpływ na czas otwarcia migawki. Z jednej strony im mniejsza ogniskowa używanego przez nas obiektywu tym możemy uzyskać dłuższy czas naświetlania, ale nawet bardzo jasne obiektywy ultraszerokokątne będą miały bardzo małą powierzchnię zbierania światła. Większa powierzchnia zbierania światła daje nam podobne efekty do dłuższego czasu naświetlania, dlatego warto rozważyć to podczas wyboru nowego szkła. Ponadto wśród obiektywów o ogniskowych 35-50 mm dużo częściej występują konstrukcje bardzo jasne f/1.4, a nawet f/1.2 ze świetnie kontrolowanymi wadami optycznymi. Dlatego warto mocno rozważyć również poszukiwania w tym segmencie. Szczególnie że węższe pole widzenia często możemy zniwelować, np. tworząc panoramę z kilku kadrów.

Jasność

Jasność obiektywu, którym fotografujemy w nocy, ma ogromny wpływ na efekty na naszych zdjęciach. Zawsze najlepiej wybierać obiektywy oferujące jak najmniejszą wartość przysłony. Pozwala nam to obniżyć ISO, ale również daje możliwość lekkiego przymknięcia obiektywu w celu zredukowania wad optycznych. Najlepiej sprawdzają się obiektywy ze światłem f/1.4 lub jaśniejsze, ale jest to bardzo rzadko spotykane w obiektywach szerokokątnych i teleobiektywach dlatego spokojnie możemy działać też sprzętem oferującym f/2 lub f/2.8.

Koma

Niestety wiele jasnych obiektywów z maksymalnie otwartą przesłoną wykazuje spore wady optyczne poza centrum kadru. Podczas fotografowania nocnego nieba szczególną uwagę należy zwrócić na Komę i Astygmatyzm. W przeciwieństwie do aberracji chromatycznej, komy nie jesteśmy w stanie w łatwy sposób usunąć w postprodukcji. Sprawia ona, że gwiazdy poza centrum kadru przestają być punktowe, a zaczynają przypominać przecinki, lub komety a w ekstremalnych przypadkach motyle. Zniekształca to nie tylko gwiazdy, ale też wszelki detal na niebie znajdujący się w obszarze dotkniętym tą wadą. Dlatego najlepiej wybierać obiektywy, które trzymają takie wady optyczne w ryzach już od maksymalnie otwartej przysłony.

Poniżej przedstawiam listę moim zdaniem najlepszych obiektywów do astrofotografii krajobrazowej. Wyróżnia je zwykle duża jasność, niewielka koma i wygoda użytkowania. Oczywiście osobiście miałem styczność z ograniczoną ilością sprzętu, więc jeśli przychodzi Wam do głowy jakiś obiektyw, którego tu nie widzicie dajcie znać w komentarzach.

Od czego zależy kąt widzenia obiektywu kamery

Kąt widzenia kamery zależy przede wszystkim od obiektywu oraz ogniskowej, jaką posiada. Im niższa będzie wartość ogniskowej, tym większy kąt widzenia. Jaki obiektyw zapewni najlepsze efekty?

Kąt widzenia kamery zależy od kilku parametrów, a przede wszystkim od obiektywu. Istnieją różne jego rodzaje, a wśród nich wyróżnia się obiektyw szerokokątny, teleobiektyw oraz obiektyw długoogniskowy. Czym się charakteryzują?

Czym jest kąt widzenia obiektywu kamery?

Kąt widzenia obiektywu określa, jaka część sceny znajdująca się przed kamerą zostanie zarejestrowana. Jest to najważniejszy parametr, od którego zależy, jak duży fragment danej sceny uda nam się uwiecznić na nagraniu. Kąt widzenia jest uzależniony od ogniskowej obiektywu i rozmiaru matrycy. Najszerszy widoczny obraz zapewni kamera posiadająca jednocześnie jak największą matrycę oraz jak najmniejszą ogniskową. Takie rozwiązanie gwarantuje m.in. kamera obrotowa, ponieważ umożliwia obserwację całego terenu dookoła.

Obiektyw 2Mpix do kamer megapikselowych IP

Należy również pamiętać, że duży kąt widzenia kamery może przyczynić się do zbytniego rozciągnięcia obiektów na krawędziach. W związku z tym do obserwacji niewielkich pomieszczeń najlepiej wybrać kamerę szerokokątną, w przypadku obserwacji wjazdu czy podwórza najkorzystniej sprawdzi się zaś kamera z większą ogniskową.

Najlepszym rozwiązaniem do obserwowania podwórka będzie obiektyw 2.8 mm, którego kąt widzenia wynosi zwykle od 90 do 110 stopni. Jeśli chcemy uniknąć efektu rybiego oka, który może się pojawić w ogniskowej 2.8 mm, warto zdecydować się na najbardziej uniwersalny obiektyw 3.6 mm. Z kolei najbardziej szczegółowy obraz zapewni obiektyw wynoszący 6.0 mm.

Jakie są rodzaje obiektywów?

Wyróżniamy obiektywy:

szerokokątne o ogniskowej od 16 do 35 mm,

standardowe o ogniskowej wynoszącej około 50 mm,

długoogniskowe o ogniskowej od 80 mm i w górę.

Wśród nich występują jeszcze inne typy obiektywów jak obiektyw portretowy, rybie oko, makro czy kitowy. Ponadto istnieje podział na obiektywy zmiennoogniskowe i stałoogniskowe. W przypadku tych drugich użytkownik ma możliwość kontroli długości ogniskowej (taki obiektyw określa się zwykle zoomem). Warto również wspomnieć, że dość popularnymi obiektywami, wykorzystywanymi do kamer sieciowych IP są obiektywy megapikselowe.

Kamera szerokokątna

Kamera szerokokątna to jedna z kamer zapewniających dokładniejszą widoczność szczegółów. Takie urządzenia są szczególnie polecane w miejscach, w których wymagany jest szczegółowy dozór. Zadaniem kamery szerokokątnej jest skupienie ogniska układu optycznego blisko filmu, co wpływa na szeroki kąt widzenia. Może być montowana nawet na suficie, dzięki czemu użytkownik będzie miał możliwość obserwacji znacznie większej powierzchni.

Obiektywy długoogniskowe

Kolejnym rodzajem obiektywu jest teleobiektyw nazywany również obiektywem długoogniskowym. Teleobiektywy dają efekt przybliżenia, ale mogą nieco zniekształcać perspektywę.

Hello, world!

Fisheye, czyli rybie oko

Najważniejszą cechą obiektywu rybie oko jest bardzo dobre odwzorowanie powierzchni oraz odległości. Takie kamery są wyposażone między innymi w funkcję panoramiczną 360 stopni, która umożliwia obserwację pomieszczenia lub podwórza pod każdym kątem przy użyciu zdalnego pilota. W związku z tym za pomocą jednej kamery użytkownik może obserwować cały obszar.

Zobacz również: Kamery panoramiczne do monitoringu w stylu FishEye

Tego typu obiektyw jest przeznaczony do monitorowania nie tylko domu prywatnego, ale również parkingów, sklepów, hurtowni, magazynów, szkół, barów czy restauracji. Poza tym istnieje możliwość tzw. rozbicia podglądu z kamery, dzięki czemu użytkownik może obserwować pomieszczenia z różnych stron jednocześnie. Zaletą kamery z obiektywem fisheye jest duża oszczędność finansowa, ponieważ jak można się domyślać, jedna kamera zastępuje kilka.

Kamera FishEye HD-TVI z obiektywem 5Mpix

W przypadku każdej kamery warto zaopatrzyć się w urządzenie o wysokiej szczegółowości obrazu. Dobra kamera to taka, która ma jak najwyższą wartość megapikseli. Dzięki temu użytkownik będzie mógł wykonać efektywne zbliżenie cyfrowe i uchwycić nawet najdrobniejsze szczegóły.

Write a Comment