Poradnik: Tworzenie wizualnej głębi w fotografii krajobrazowej

Zobacz różnice dzięki specjalnemu obiektywowi do fotografowania krajobrazów

Piękne ujęcia krajobrazów można uzyskać za pomocą wielu obiektywów. Niemniej jednak czasami potrzeba skorzystać ze specjalistycznego obiektywu, aby uchwycić najlepszy obraz z danej sceny.

Obiektywy szerokokątne, często nazywane też pejzażowymi, zapewniają rozległy widok, co pozwala zmieścić w kadrze więcej obiektów. Dzięki temu zdjęcia są bardziej interesujące i wywierają silniejsze wrażenie.

Oto kilka przykładów...

zdjęcie po lewej stronie:

Canon EOS 5DS – ogniskowa 105,0 mm

1/80 s, f/4,0, ISO 800

zdjęcie po prawej stronie:

Canon EOS 5DS – ogniskowa 24,0 mm

1/60 s, f/4,0, ISO 800

Fotografowanie z dłuższą ogniskową zapewnia bardziej widoczne szczegóły, których w innym przypadku nie byłoby widać na zdjęciu. Dzięki obiektywowi o szerszym kącie widzenia zdjęcie ukazuje szerszą perspektywę otoczenia, odciągając uwagę od tych szczegółów. Rozmyte tło zwiększa kontrast, a słupki i kamienista plaża sprawiają, że kompozycja lepiej wypełnia kadr, ukazując większą liczbę elementów stalowej konstrukcji.

zdjęcie po lewej stronie:

Canon EOS M5 – ogniskowa 50,0 mm

20 s, f/8,0, ISO 100

zdjęcie po prawej stronie:

Canon EOS M5 – ogniskowa 21,0 mm

13 s, f/8,0, ISO 200

Dzięki użyciu ogniskowej 50 mm w obiektywie zmiennoogniskowym na pierwszym zdjęciu widać odległe szczegóły miasta, a każdy budynek jest widoczny z osobna. Ogniskowa 21 mm sprawia, że możemy uwzględnić więcej budynków, a także skupić się na niezwykłym oświetleniu ujęcia miejskiej scenerii, w tym przebijających się przez chmury fragmentach błękitu i ciepłym blasku świateł domów w przedniej części.

Porównanie aparatów: iPhone 12 Pro vs. 12 Pro Max

W najnowszych modelach iPhone’a Apple powróciło do stosowanego jeszcze niedawno zwyczaju rozróżniania aparatów w zależności od rozmiaru urządzenia. W przeciwieństwie do linii XS i 11 Pro, kamery iPhone’a 12 Pro i 12 Pro Max znacznie się od siebie różnią. W tym wpisie, oprócz porównania obu aparatów, postaram się odpowiedzieć, czy rzeczywiście wersja Max daje realne korzyści względem swojego mniejszego brata.

Na wstępie warto wspomnieć, że oprócz istotnych różnic między wersjami Pro i Pro Max, względem nich także iPhone 12 i 12 mini posiadają inny zespół kamer. Tańsze wersje (12/12 mini) dostały co prawda nową optykę, lecz wciąż na pokładzie znajdziemy dwa obiektywy: szerokokątny oraz ultraszerokokątny. Nie ma tu więc teleobiektywu oraz sensora LiDAR, który nawet 6-krotnie przyśpiesza autofokus w słabym oświetleniu.

Względem linii Pro brakuje tu także opcji ProRAW, czyli rejestrowania ujęć z większą ilością informacji w standardowej aplikacji aparatu oraz tylko 30 kl./s przy nagrywaniu w trybie HDR z Dolby Vision (60 klatek w Pro).

iPhone 12 Pro vs. Pro Max – czym różnią się aparaty?

Obiektyw główny (szerokokątny)

W przypadku aparatu szrokokątnego, matryca iPhone’a 12 Pro Max jest o 47% większa. Posiada ona piksele w rozmiarze 1.7 mikrometra (1.4 w przypadku mniejszej wersji Pro), które są w stanie zarejestrować więcej światła. Różnica ta będzie oczywiście odczuwalna w słabych warunkach oświetleniowych.

Obiektyw szerokokątny iPhone’a 12 Pro Max wyposażyliśmy w większą matrycę z większymi, lepiej zbierającymi światło pikselami. Co to oznacza? Więcej kolorów i więcej detali.

Poza tym, w głównym aparacie wersję Max cechuje wydajniejsza optyczna stabilizacja obrazu. Technologia, która została tu zastosowana to Sensor Shift, czyli fizyczna stabilizacja matrycy, zamiast obiektywu.

Optyczna stabilizacja obrazu (OIS) w iPhonie 12 Pro koryguje obraz w obiektywie szeroko­kątnym 5000 razy na sekundę, czyli pięć razy szybciej niż w iPhonie 11 Pro. W rezultacie zdjęcia są doskonale ostre, a wideo płynne. Stabilizacja obiektywu szerokokątnego w iPhonie 12 Pro Max wymagała od nas jednak stworzenia całkowicie nowego systemu. Technologia DSLR na miarę iPhone’a

Do tej pory automatyczną stabilizację matrycy miały tylko cyfrowe lustrzanki. Nam po raz pierwszy udało się przenieść ją do iPhone’a. Możesz więc filmować swoje dzieci, uganiając się za nimi po parku, albo scenerię z okna samochodu, mknąc po wyboistej drodze, a Twoje ujęcia będą stabilniejsze niż kiedykolwiek.

Ogniskowa jest taka sama w przypadku obydwu wersji (26 mm), czyli także perspektywa oraz pole widzenia nie będą się tu różnić. Obydwa uzyskały również jasność f/1.6, co też powinno pozytywnie wpłynąć na zdjęcia nocne.

Obiektyw szerokokątny obydwu wersji Pro jest -po raz pierwszy w iPhonie – obiektywem 7-elementowym.

Teleobiektyw

Nowe aparaty różni też teleobiektyw, który w przypadku standardowej wersji iPhone’a 12 Pro posiada ogniskową 52 mm z przysłoną f/2.0. Wariant Pro Max pierwszy raz w historii wprowadza natomiast ogniskową 65 mm, ze światłem f/2.2. Powoduje to, że większy iPhone posiadać będzie więc większe przybliżenie, przy okazji tracąc jednak nieco w warunkach słabego oświetlenia.

Dzięki dłuższej ogniskowej teleobiektywu iPhone 12 Pro Max posiada większy zakres zoomu optycznego – 5x: 2,5-krotny zoom optyczny (przybliżanie) i 2-krotny zoom optyczny (oddalanie). W mniejszym modelu Pro zakres to 4x, jak w iPhonie 11 Pro: 2-krotny zoom optycznym (przybliżanie) i 2-krotny zoom optyczny (oddalanie).

Wersja Max charakteryzuje się 12-krotnym zoomem cyfrowym, natomiast mniejsza wersja Pro 10-krotnym.

Obiektyw ultraszerokokątny

Najszerszy z obiektywów pozostaje identyczny dla obu wersji (13 mm przy f/2.4) i prawdopodobnie jest on tym samym, który znajdziemy w iPhonie 12/12 mini.

Podsumowanie

Niestety wszystkie osoby, którym zależy na najlepszym systemie aparatów w iPhone’ach, w tym roku muszą wybrać droższy, większy, a więc także często mniej poręczny wariant iPhone’a. W większej obudowie mieści się po prostu lepszy moduł aparatu.

Większa matryca wersji Max poprawi przede wszystkim zachowanie w przypadku słabego oświetlenia (wspomagając tryb nocny), jednocześnie zwiększając szansę na lepsze, naturalne rozmycie tła. Bardzo ważny jest także teleobiektyw, który wyraźnie poprawi zoom.

Warto zauważyć, że pomimo faktu, że większa matryca występuje tylko w przypadku głównego aparatu, cały zestaw obiektywów widocznie się zwiększył – zarówno względem 12 Pro, jak i 11 Pro Max. Istnieje więc szansa, że ogólne zdolności optyczne wersji Max będą nieco lepsze.

Porównanie iPhone’a 12 Pro Max i iPhone’a 11 Pro Max

Na testy porównawcze musimy jeszcze poczekać, ale technicznie oba urządzenia – iPhone 12 Pro i 12 Pro Max – reprezentują wysoki i bardzo zbliżony poziom fotograficzny. Nie uważam więc, że przeciętny użytkownik powinen uwarunkowywać wybór wersji iPhone’a od nieco lepszego aparatu Pro Maxa. Pamiętajmy, że poza fizycznym osprzętem, aktualnie bardzo ważną rolę odgrywa oprogramowanie przetwarzające zdjęcia.

Poradnik: Tworzenie wizualnej głębi w fotografii krajobrazowej

Jako fotografowie musimy nauczyć się osłabiać siłę naszych przekonań. Gdy podchodzisz do przedmiotów, koncentruj na nich wzrok, rozglądaj się na lewo, przenoś spojrzenie na prawo. Obserwuj, jak rosną, gdy się przybliżają, i jak się ze sobą łączą lub jak się od siebie różnią, kiedy zmieniasz pozycję. Stopniowo powstają między nimi relacje — niekiedy ich charakter wydaje się być ostateczny. Wtedy rób zdjęcie. — Aaron Siskind

Jak widzi obiektyw

Dostęp do pełnej treści serwisu www.SwiatObrazu.pl jest bezpłatny - wymagane jest jednak zalogowanie do serwisu. Logowanie wymagane jest również do dodawania komentarzy.

Rejestracja dla nowych użytkowników Jeżeli jeszcze nie jesteś zarejestrowany, zapraszamy do wypełnienia krótkiego formularza rejestracyjnego. Logowanie dla użytkowników SwiatObrazu.pl E-mail: Hasło: Zapomniałeś loginu lub hasła? Problemy z logowaniem

DLACZEGO WARTO SIĘ ZAREJESTROWAĆ DO SERWISU SWIATOBRAZU.PL?

Przy pierwszej rejestracji otrzymasz od nas powitalny prezent: Pełną wersję podręcznika "Świat barw w fotografii cyfrowej".

A poza tym otrzymujesz bezpłatny stały dostęp do:

wszystkich artykułów opublikowanych w serwisie swiatobrazu.pl;

mechanizmów galerii swiatobrazu.pl

forów dyskusyjnych;

prezentów dla zarejestrowanych Czytelników;

codziennego newslettera informacyjnego;

swojego profilu osobistego, w którym będziesz mógł zarządzać galeriami, komentarzami, zdjęciami w konkursach itp.

Czas rejestracji - ok. 1 min.

Uwaga

Podczas rejestracji nie zbieramy żadnych szczegółowych danych personalnych i teleadresowych. W każdej chwili możecie usunąć trwale i bezpowrotnie dane dotyczące Waszego konta i zrezygnować ze statusu zarejestrowanego Czytelnika i wszystkich usług bezpłatnych swiatobrazu.pl. Przed rejestracją prosimy o zapoznanie się z regulaminem

Write a Comment