Zestaw fotograficzny (Długa ekspozycja) K&F Concept 100 PRO z uchwytem, adapterami, filtrem ND1000, ND64, ND8 i CPL

Fotografia tradycyjna i cyfrowa z podwójną i wielokrotną ekspozycją

Krótka historia podwójnej ekspozycji

Dzięki oprogramowaniu do obróbki cyfrowej tworzenie zdjęć z podwójną ekspozycją nie sprawia obecnie żadnych trudności. Dawniej był to złożony proces. „W dawnych czasach podwójną ekspozycję uzyskiwało się, robiąc zdjęcie na kawałku kliszy” — wyjaśnia doświadczony fotograf i nauczyciel Ben Long. „Zamiast wyjmować ten kawałek kliszy lub przewijać film do przodu, fotograf mógł jeszcze raz naświetlić to miejsce, aby nałożyć drugi obraz w aparacie. W ten sposób powstawał efekt specjalny, a ludzie mogli zobaczyć coś dziwnego i surrealistycznego.”

Fotografowanie z wielokrotną ekspozycją jest jednym z najstarszych efektów specjalnych w fotografii. Ta technika umożliwia tworzenie obrazów, jakich nigdy nie odbiera gołe oko. Dzisiaj ludzie przyzwyczaili się do zmodyfikowanych zdjęć, dlatego nie jest to żadna nowość. Podwójna ekspozycja wciąż jednak umożliwia przesuwanie granic kreatywności i tworzenie wyjątkowych, wymownych obrazów. Rezultatem są często dość abstrakcyjne obrazy, dzięki czemu ten efekt stanowi doskonałe narzędzie do zrozumienia kompozycji.

Informacje na temat fotografii tradycyjnej z podwójną ekspozycją

Aby uzyskać doskonały efekt podwójnej ekspozycji, trzeba zapoznać się z procesem jego tworzenia w fotografii tradycyjnej. Istnieją dwie metody uzyskiwania zdjęć z podwójną ekspozycją za pomocą kliszy: w aparacie i w ciemni.

W aparacie

Aby uzyskać podwójną ekspozycję w aparacie, dwukrotnie naświetla się jedną klatkę filmu. W przypadku niektórych aparatów tradycyjnych, które po naświetleniu klatki automatycznie przesuwają film naprzód, przed wykonaniem drugiego zdjęcia może być konieczne przewinięcie filmu do tyłu.

„Musisz przygotować się na to, że zdjęcia z podwójną ekspozycją nie będą wychodzić od razu i trzeba będzie sporo się z nimi pobawić.”

Próby uzyskania wielokrotnej ekspozycji w aparacie wymagają nakładania na siebie kolejnych naświetleń. Światło z drugiego naświetlenia powoduje przyciemnienie pierwszego, co należy wziąć pod uwagę, ustawiając przysłonę i czas otwarcia migawki. Aby uniknąć rozmycia obrazu, oba ujęcia muszą być niedoświetlone. To dość skomplikowany proces. „Przygotuj się na to, że zdjęcia z podwójną ekspozycją nie będą wychodzić od razu” — radzi Long. „Trzeba będzie sporo się z nimi pobawić.” Udane zdjęcia z podwójną ekspozycją wymagają odpowiedniego planowania. Poświęć trochę czasu, aby zwizualizować oczekiwany obraz. Zwróć uwagę na wszystkie szczegóły.

Zrób kilka podobnych zdjęć z podwójną ekspozycją na jednej rolce filmu, aby znaleźć najlepsze. „Dopóki nie wywołasz filmu, nie wiesz, co wyszło” — mówi fotograf Shawn Ingersoll.

Ekspozycja. Warsztaty fotograficzne

Poznaj tajniki prawidłowej ekspozycji i rób perfekcyjne zdjęcia!!

Jak pracować ze światłem naturalnym?

Jak wykorzystać twórczą siłę głębi ostrości?

Jak uchwycić na fotografii nastrój chwili i pokazać własne emocje?

Właściwe operowanie takimi wielkościami, jak przysłona, czas naświetlania i ekwiwalent czułości matrycy lub filmu daje gwarancję uzyskania zamierzonego efektu na fotografii. Jednak aby zrobić perfekcyjne technicznie zdjęcia, ukazujące autentyczne emocje, oddające piękno i nastrój chwili, potrzeba czegoś więcej niż "dobre oko" -- potrzeba także solidnej wiedzy technicznej z zakresu fotografii. Bez tego trudno osiągnąć zachwycający poziom zdjęć profesjonalistów, a przecież wszyscy chcielibyśmy robić takie wrażenie na odbiorcach naszych prac.

Książka "Ekspozycja. Warsztaty fotograficzne" pokazuje, jak oswoić wszystkie wartości techniczne, aby na Twojej fotografii znalazło się nie tylko to, co widziałeś, ale także to, co wtedy czułeś. Z podręcznika dowiesz się, w jaki sposób eksperymentować, aby uzyskać dobrą ekspozycję, jak działają różne rodzaje światłomierzy i jak z nich korzystać. Poznasz czynniki wpływające na głębię ostrości, a także podstawowe tryby ekspozycji. Uzbrojony w tę wiedzę możesz rozpocząć twórcze poszukiwania, aby robić autentyczne i zachwycające zdjęcia.

Sztuka ekspozycji

Kontrola ekspozycji

Pomiar światła

Przysłona i głębia ostrości

Czas naświetlania i ruch obiektu

Fotografowanie w świetle naturalnym

Zdjęcia zjawisk naturalnych i pogodowych

Fotografowanie z lampą błyskową

Zaawansowane techniki fotografowania z wieloma lampami błyskowymi

Zestaw fotograficzny (Długa ekspozycja) K&F Concept 100 PRO z uchwytem, adapterami, filtrem ND1000, ND64, ND8 i CPL

Zestaw filtrów do długiej ekspozycji K&F Concept PRO

Nowy system K&F Concept PRO na filtry prostokątne w standardzie 100mm z nową, oryginalną konstrukcją uchwytu wraz z niezależnym filtrem CPL o średnicy aż 95mm i filtrami mocowanymi w ramkach. To wszystko ma zapewnić łatwiejsze i szybsze użytkowanie filtrów prostokątnych w terenie i co najważniejsze, zredukować winietowanie na ultra-szerokokątnych obiektywach o ogniskowej nawet 14mm!

Zestaw zawiera:

Uchwyt na filtry 100mm mocowane w specjalnych ramkach

Filtr polaryzacyjny CPL o zwiększonej średnicy 95mm

Filtr pełny szary ND1000 (10stop) 100x100mm w ramce

Filtr pełny szary ND64 (6stop) 100x100mm w ramce

Filtr pełny szary ND8 (3stop) 100x100mm w ramce

4 adaptery do zamocowania uchwytu na obiektywie o średnicy: 67mm / 72mm / 77mm / 82mm

Wysokiej jakości etui z ekoskóry na cały zestaw

System K&F Concept PRO otrzymał nagrodę reddot winner 2021:

"Thanks to its sophisticated construction, this filter system is lightweight and saves space. It also features some delightful practical details."

Filtry pełne szare ND8 / ND64 / ND1000

Filtry pełne szare, zwane ND (Neutral Density), jak nazwa wskazuje, są neutralnie szare i ograniczają dopływ światła do matrycy aparatu bez wpływania na ogólną kolorystykę obrazu. Najczęściej stosuje się je do wydłużania ekspozycji np. w fotografii krajobrazowej lub do fotografowania z szeroko otwartą przysłoną w jasnych warunkach.

Filtr ND1000 przyciemnia obraz o 10 działek światła, czyli aż 1000-krotnie, co pozwala znacznie wydłużyć czas naświetlania i uzykać efektowne rozmycia ruchu na zdjęciach np. wodospadów, płynącej wody czy chmur.

Filtr ND64 przyciemnia o 6 działek światła, czyli 64-krotnie, co również pozwala wydłużyć czas naświetlania oraz fotografować jasnymi obiektywami w słoneczne dni.

Filtr ND8 przyciemnia o 3 działki światła, czyli 8-krotnie, co delikatnie pozwala wydłużyć czas naświetlania oraz fotografować jasnymi obiektywami w bardziej pochmurne dni.

Specjalne ramki oraz możliwości łączenia filtrów

Każdy filtr jest osadzony w specjalnej ramce, która ułatwia wsuwanie filtra w sloty uchwytu oraz chroni przed odciskami palców. Dodatkowo filtry pokryte są powłokami antyrefleksyjnymi oraz nano - odpornymi na wodę, zabrudzenia i zarysowania.

Wskazówka: filtry pełne szare zaleca się wsuwać w pierwszy slot, najbliżej uchwytu, aby zredukować wszelkie przecieki bocznego światła. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby użyć 2 filtrów ND jednocześnie, aby wygenerować super mocne przyciemnienie np. ND64 (6stop) + ND1000 (10stop) = ND64000 (16stop)!

Filtr CPL polaryzacyjny 95mm

Filtr polaryzacyjny pomaga zredukować odbicia i refleksy np. z wody, szkła, karoserii samochodów, a dodatkowo zwiększa nasycenie kolorów i kontrastu, szczególnie zieleni czy chmur i błękitu nieba.

Filtr CPL o średnicy 95mm w systemie K&F Concept PRO wsuwa się od góry w gniazdo uchwytu i zamyka dociskając specjalną dźwignię. Uwaga: filtr należy włożyć odpowiednią stroną, aby móc zamknąć poprawnie dźwignię.

Do regulowania efektu polaryzacji służy pomarańczowe, zębate pokrętło z boku uchwytu.

Uchwyt (holder) ultra slim = zmniejszone winietowanie

Dzięki bardzo smukłej konstrukcji i szerokiemu otworowi holdera (91mm), znacznie zmniejszono winietowanie nawet na bardzo szerokich ogniskowych jak 14mm. Uchwyt posiada 2 sloty na filtry 100mm w ramkach oraz jedno gniazdo na dedykowany filtr CPL.

Uwaga: do uchwytu pasują wszystkie filtry o szerokości 100mm, ale muszą być zamocowane w specjalnych ramkach. Dodatkowe ramki można dokupić odzielnie.

Montaż uchwytu filtrowego

Aby zamocować uchwyt, należy najpierw nakręcić odpowiedni adapter na obiektyw, następnie odciągnąć pomarańczowy skobelek i nałożyć holder. Dodatkowo dokręcając skobelek można zablokować uchwyt w dowolnej pozycji, aby uchronić go przed przypadkowym przekręceniem.

Write a Comment