Zalecane ustawienia Nikon Z50

 

W tym przewodniku przedstawię szczegółowe informacje o tym, jak szybko skonfigurować Nikon Z50, a także omówię niektóre przyciski i elementy sterujące aparatu. Wielu początkujących fotografów zmaga się z podstawowymi ustawieniami aparatu i nie wie, jak wykorzystać wszystkie przyciski, funkcje i ustawienia menu aparatu, więc mam nadzieję, że poniższe informacje będą dla nich przydatne.

 

Zanim zagłębimy się w menu aparatu, najpierw przejrzymy zewnętrzne elementy sterujące. Nikon Z50 ma wiele opcji menu, ale są pewne rzeczy, którymi można sterować tylko za pomocą określonych przycisków i elementów sterujących w aparacie.

 

Pokrętło trybu aparatu

W lewym górnym rogu aparatu znajdziesz standardowe pokrętło „PASM”. Oprócz trybów Program, Preselekcja przysłony, Preselekcja migawki i Ręczny, aparat oferuje również tryb „Auto”, tryb „Efekt”, tryb „Scena”, a także ustawienia użytkownika U1 i U2, w których możesz zapisać swoje ustawienia:

 

Nikon Z50 PASM Tarcza

 

Tryb „Efekt” umożliwia przełączanie się między następującymi predefiniowanymi efektami:

 

Nocna wizja

Super żywe

Muzyka pop

Zdjęcie ilustracji

Efekt aparatu zabawkowego

Efekt miniatury

Wybrany kolor

Sylwetka

Wysoki klucz

Niski klawisz

Osobiście odradzałbym stosowanie powyższych efektów z kilku powodów. Po pierwsze, możesz symulować wszystkie powyższe elementy ze znacznie większą kontrolą w oprogramowaniu do przetwarzania końcowego, a po drugie, wiele z nich kończy się tworzeniem obrazów JPEG, nawet jeśli wyraźnie zdecydujesz się robić zdjęcia w formacie RAW.

 

Jeśli jesteś absolutnie początkującym i nie chcesz zadzierać z żadnym z trybów aparatu, tryby „Scena” mogą być pomocne, w zależności od tego, co fotografujesz. Poniżej pełna lista dostępnych programów tematycznych, które oferuje Nikon Z50:

 

Portret

Krajobraz

Dziecko

Sporty

Ścieśniać

Nocny portret

Nocny krajobraz

Impreza/wewnątrz

Plaża/śnieg

Zachód słońca

Zmierzch

Portret zwierzaka

Światło ze świeczki

Kwitnąć

Kolory jesieni

Żywność

To na pewno dość obszerna lista trybów scen. Ponownie sugerowałbym nauczenie się podstawowych regulacji ekspozycji i aparatu, aby nie zawsze polegać na tych ustawieniach, ponieważ mogą one nie być dostępne, jeśli zdecydujesz się zmienić markę aparatu lub przejść na bardziej poważny aparat w przyszłości.

 

Osobiście używam aparatu w trybie priorytetu przysłony 90% czasu i to też polecam początkującym. Jeśli chcesz dostosować aparat do swoich potrzeb i stworzyć własne ustawienia fotografowania, możesz to zrobić za pomocą ustawień wstępnych U1 i U2, które omówię w dalszej części artykułu.

 

Przycisk trybu wizjera elektronicznego

Przycisk trybu wizjera elektronicznego (EVF) znajduje się pod kątem po lewej stronie wizjera. Przycisk przechodzi przez następujące tryby:

 

Automatyczny przełącznik wyświetlania: w tym trybie aparat używa czujnika oka EVF do automatycznego przełączania między wizjerem elektronicznym a ekranem LCD.

Tylko wizjer: Ten tryb włącza tylko wizjer elektroniczny i całkowicie wyłącza wyświetlacz LCD.

Tylko monitor: ten tryb włącza tylko ekran LCD, a wizjer elektroniczny jest całkowicie wyłączony.

Sugerowałbym pozostawienie go w pozycji „Automatyczne przełączanie wyświetlacza”, ale jeśli chcesz oszczędzić baterię, tryb „Tylko wizjer” jest najlepszym rozwiązaniem, ponieważ utrzymuje wyłączony wyświetlacz LCD i włącza wizjer tylko wtedy, gdy wykryje twoje oko .

 

Inne górne przyciski

Na uchwycie aparatu znajdziesz trzy przyciski: przycisk nagrywania wideo (z czerwoną kropką), „ISO” do zmiany ISO aparatu oraz przycisk kompensacji ekspozycji. Ponieważ przycisk nagrywania wideo nie robi nic użytecznego w trybie zdjęć, przeprogramowałem go na zmianę trybów autofokusa (o tym poniżej), dzięki czemu mogę szybko przełączać się między AF-A, AF-S (Single Servo), AF -C (ciągły) i ręczne ustawianie ostrości.

 

Przycisk ISO umożliwia szybką zmianę ISO za pomocą górnego/tylnego pokrętła, a przednie pokrętło umożliwia włączanie i wyłączanie Auto ISO. Kompensacja ekspozycji działa w podobny sposób jak ISO, z wyjątkiem tego, że przednie pokrętło powiela funkcję tylnego pokrętła, aby dostosować ekspozycję.

 

Powrót przyciski

Oprócz standardowych przycisków, takich jak Playback, Trash i Menu, Nikon Z50 ma kilka dodatkowych przycisków z tyłu aparatu, a także na wyświetlaczu LCD, które warto omówić.

 

Nikon Z50 Powrót

 

Przyjrzyjmy się najpierw przyciskom LCD, które można aktywować tylko wtedy, gdy aparat jest włączony. Pierwszym przyciskiem jest przycisk powiększania, którego można używać do powiększania podczas robienia zdjęć lub powiększania podczas przeglądania obrazów na ekranie LCD lub w wizjerze elektronicznym. Drugi przycisk to przycisk oddalania, który nie wymaga wyjaśnień. Jego drugorzędną funkcją jest wywołanie pomocy, więc jeśli nie masz pewności co do ustawienia menu i chcesz je sprawdzić, możesz również nacisnąć ten przycisk.

 

Ostatni przycisk LCD ma etykietę „DISP”, która służy do przełączania między różnymi trybami wyświetlania w wizjerze i tylnym wyświetlaczu LCD. Po dotknięciu tego przycisku aparat będzie przełączać się między następującymi:

 

Wskaźniki włączone – pokazują tryb aparatu, informacje o ekspozycji oraz inne istotne informacje

Uproszczony wyświetlacz – pokazuje tylko pomiar, informacje o ekspozycji, liczbę pozostałych zdjęć i poziom naładowania baterii na spodzie aparatu

Histogram – wyświetla aktualny histogram

Wyświetlacz informacyjny – wyświetla te same informacje, co przycisk „Info” w lustrzankach cyfrowych (niedostępny w wizjerze elektronicznym)

Wirtualny horyzont – wyświetla wirtualny horyzont na środku wizjera/LCD

Oto graficzna reprezentacja tego wszystkiego:

 

Opcje DISP Nikon Z50

 

Osobiście wolę używać przejrzystego widoku z minimalną ilością informacji podczas komponowania zdjęć, więc używam „uproszczonego wyświetlacza”.

 

Pozostałe dwa ważne przyciski znajdują się po prawej stronie wyświetlacza LCD. Przycisk „i” służy do uzyskiwania dostępu do niektórych opcji menu i może być przydatny do wykonywania szybkich regulacji aparatu. Opcje wyświetlane na ekranie można dostosować, co jest świetne (więcej o tym, jak dostosować ten ekran poniżej).

 

Pozostałe przyciski z tyłu aparatu są w zasadzie oczywiste. Przycisk „i” wyświetla różne opcje aparatu, które można zmienić, podczas gdy przycisk AE-L / AF-L domyślnie blokuje ekspozycję i ostrość.

 

W porządku, teraz, gdy przeszliśmy przez wszystkie ważne przyciski, przejdźmy przez menu aparatu i dostosuj ustawienia.

 

Menu odtwarzania

Rzadko dotykam czegokolwiek w menu odtwarzania, ponieważ jest ono używane tylko do wyświetlania zdjęć na tylnym wyświetlaczu LCD lub w wizjerze elektronicznym. Jedyne dwa ustawienia, z którymi kiedykolwiek się zepsułem, to „Opcje wyświetlania odtwarzania” i „Obróć w górę”. „Opcje wyświetlania odtwarzania” mogą być przydatne podczas przeglądania obrazów. Po naciśnięciu przycisku odtwarzania z tyłu aparatu można nacisnąć przyciski w górę/w dół, aby wyświetlić różne rodzaje informacji. Aby uniknąć bałaganu, mam włączone trzy rzeczy: „Punkt ostrości”, który pozwala mi zobaczyć, na czym się skupiłem, „Podświetlenia”, aby pokazać prześwietlenie na zdjęciach (inaczej „mrugnięcia”) oraz „Przegląd”, który daje mi podsumowanie mojej ekspozycji (czas otwarcia migawki, przysłona, ISO, ogniskowa itp.).

 

Zawsze wyłączam ustawienie „Obróć wysokość”, ponieważ nie chcę, aby podczas przeglądania mój aparat obracał pionowe obrazy do poziomu – znacznie łatwiej jest obrócić aparat, aby zobaczyć pionowy obraz, niż powiększać każdy jeden raz. Wszystko inne jest domyślne.

 

Menu wykonywania zdjęć

Przejdźmy teraz do menu fotografowania, które jest pierwszym miejscem, do którego zwykle przechodzę, sprawdzając ustawienia. Najpierw podam swoje wartości, a następnie opowiem o najważniejszych ustawieniach:

 

Resetuj menu wykonywania zdjęć: – –

Folder przechowywania: domyślny, nie zmieniaj

Nazewnictwo plików: DSC (domyślne), bez zmian

Wybierz obszar zdjęcia: DX

Jakość obrazu: NEF (RAW)

Rozmiar obrazu: L (wyszarzony)

Nagrywanie w formacie NEF (RAW): 14-bitowy

Ustawienia czułości ISO

Czułość ISO: 100

Automatyczna regulacja czułości ISO: WŁĄCZONA (patrz następna sekcja poniżej)

Maksymalna czułość: 6400

Maksymalna czułość z lampą błyskową: 6400

Minimalny czas otwarcia migawki: Auto

Balans bieli: AUTO (AUTO1 Zachowaj ogólną atmosferę)

Ustaw Picture Control: SD (standard), wartości domyślne

Zarządzaj ustawieniami obrazu: – –

Przestrzeń kolorów: Adobe RGB

Aktywna funkcja D-Lighting: WYŁĄCZONA

NR długiej ekspozycji: WŁ

Red.szumów przy wysokiej czułości ISO: WYŁ

Kontrola winiet: WYŁ

Kompensacja dyfrakcji: WYŁ

Automatyczna kontrola zniekształceń: WŁ (wyszarzone)

Fotografowanie z redukcją migotania: WŁ

Pomiar: Pomiar matrycowy

Sterowanie lampą błyskową: TTL

Tryb lampy błyskowej: (wyszarzony)

Kompensacja błysku: 0,0 (wyszarzone)

Tryb zwolnienia: pojedyncza ramka

Tryb ostrości: AF-A (automatyczne przełączanie trybu AF)

Tryb pola AF: pojedynczy punkt AF

Optyczna VR: WŁĄCZONA (normalna)

Autobraketing:

Zestaw automatycznego braketingu: braketing AE

Liczba strzałów: 0F

Przyrost: 1,0

Wielokrotna ekspozycja: WYŁ

HDR (wysoki zakres dynamiki): OFF (wyszarzony)

Fotografowanie z interwalometrem: WYŁ

Film poklatkowy: WYŁ

Ciche zdjęcia: wyłączone

Chociaż jest tu wiele różnych ustawień, nie martw się – nie będziesz często zmieniać wielu ustawień. Przejdźmy przez niektóre z ważnych ustawień.

 

Pierwsza to „Jakość obrazu”, którą należy ustawić na „RAW”. „Nagrywanie w formacie NEF (RAW)” jest zawsze ustawione na 14-bitowy – wybieram 14-bitowy, aby uzyskać najlepszą jakość obrazu, jaką może zapewnić kamera. „Balans bieli” jest automatyczny, a wszystkie inne ustawienia, takie jak ustawienia Picture Control, aktywna funkcja D-Lighting, HDR itp. są wyłączone, ponieważ żadne z nich (z wyjątkiem „Długiej ekspozycji NR”) nie wpływa na obrazy RAW. Pamiętaj, że pliki RAW zawierają niezmodyfikowane dane i wymagają przetwarzania końcowego, więc powyższe ustawienia mają wpływ tylko na obrazy wyświetlane na ekranie LCD aparatu (każdy plik RAW zawiera pełnowymiarowy obraz JPEG, który jest używany do wyświetlania obrazów na LCD), a jeśli korzystasz z zastrzeżonego oprogramowania firmy Nikon, takiego jak Capture NX-D, te ustawienia można automatycznie zastosować do zdjęć RAW. Ponieważ do przechowywania i przetwarzania moich obrazów używam oprogramowania innych firm, druga część mnie nie dotyczy. Wszystko inne jest wyłączone.

 

Chociaż przestrzeń kolorów nie ma znaczenia dla plików RAW, używam AdobeRGB, ponieważ daje nieco dokładniejszy histogram (ponieważ aparat pokazuje histogramy na podstawie renderowanych przez aparat obrazów JPEG, nawet jeśli fotografujesz wyłącznie w formacie RAW). Jeśli jednak planujesz fotografować JPEG za pomocą Z50, po prostu zachowałbym domyślne ustawienie sRGB.

 

Duże ustawienie menu, które często zmieniam, to „Ustawienia czułości ISO”. Fotografując z ręki, najczęściej używam Auto ISO, ponieważ jest to świetna funkcja, która oszczędza mi dużo czasu. Zamiast określać czułość ISO dla każdego zdjęcia, po prostu ustawiam ją na Auto, z podstawową czułością ISO ustawioną na 100, maksymalną czułością ustawioną na 6400 (mój osobisty limit dla „dopuszczalnych” poziomów hałasu w Z50) i minimalnym czasem otwarcia migawki ustawionym na „ Automatyczny". Ustawienie minimalnej szybkości migawki „Auto” jest świetne, ponieważ odczytuje ogniskową dołączonego obiektywu i automatycznie dostosowuje minimalną szybkość migawki do ogniskowej obiektywu. Jeśli masz drżące ręce, możesz zmienić Minimalny czas otwarcia migawki Auto, aby był o krok bliżej „Szybszy”, co w zasadzie sprawia, że ​​minimalny czas otwarcia migawki jest dwa razy szybszy.

 

Na przykład, jeśli masz zamontowany w aparacie obiektyw 50 mm, minimalny czas otwarcia migawki wzrośnie z 1/50 do 1/100 sekundy z jednym krokiem w górę. Jeśli przesuniesz go do końca (szybciej), ponownie przyspieszy czas otwarcia migawki do 1/200 sekundy. Fotografując krajobrazy lub architekturę aparatem zamontowanym na statywie, należy wyłączyć Auto ISO i używać bazowego ISO 100, aby uzyskać najwyższy zakres dynamiki i najniższy poziom szumów.

 

Jeśli chodzi o pomiar aparatu, pomiar matrycowy działa naprawdę dobrze w większości środowisk i tego właśnie używam przez większość czasu, ale czasami inne tryby pomiaru mogą się przydać.

 

Tryb ostrości jest domyślnie ustawiony na AF-A (automatyczne przełączanie trybu AF). Nie będę wdawał się zbyt szczegółowo w każdy tryb ostrości, ponieważ wszystko zostało szczegółowo wyjaśnione w tym artykule. Oto krótkie podsumowanie:

 

AF-A – tryb hybrydowy, który automatycznie przełącza się między pojedynczym AF i ciągłym AF

AF-S – ten tryb nosi nazwę „Single-servo AF” i jest używany tylko w przypadku nieruchomych obiektów, które się nie poruszają. Po naciśnięciu spustu migawki do połowy autofokus blokuje się na obiekcie, a jeśli obiekt się poruszy, ostrość nie zmieni się, powodując rozmazany obraz. Używaj tego trybu tylko do fotografowania nieruchomych obiektów (pejzaży, architektury itp.) oraz podczas fotografowania w skrajnie słabym oświetleniu, gdy aparat musi włączyć lampę wspomagającą AF.

AF-C — znane w żargonie firmy Nikon jako „Ciągły AF” — to ustawienie służy do fotografowania ruchomych obiektów. Gdy naciśniesz do połowy spust migawki i obiekt się poruszy, aparat ponownie ustawi ostrość.

MF – ostatni tryb to „Ręczne ustawianie ostrości”. W tym trybie autofokus jest całkowicie wyłączony.

Inne elementy menu, takie jak Wielokrotna ekspozycja, HDR, Fotografowanie z interwalometrem i Film poklatkowy, służą do włączania określonych narzędzi i efektów. Nie będę przechodził przez te ustawienia, ponieważ wykraczają one poza zakres tego artykułu.

 

Ostatnia pozycja menu to „Cicha fotografia”. Powinieneś domyślnie wyłączyć tę opcję, ponieważ jej włączenie uruchomi migawkę elektroniczną (i powinieneś używać migawki elektronicznej tylko w przypadku nieruchomych obiektów).

 

Menu nagrywania filmów

Resetuj menu nagrywania filmów: – –

Nazewnictwo plików: DSC

Rozmiar klatki / liczba klatek na sekundę: 2160 p24 (3840×2160); 24p

Jakość filmu: NORM (wyszarzony)

Typ pliku filmowego: MOV

Ustawienia czułości ISO

Maksymalna czułość: 12800

Automatyczne sterowanie ISO (tryb M): WŁ

Czułość ISO (tryb M): 100

Balans bieli: Auto1 (tak samo jak ustawienia zdjęć)

Ustaw Picture Control: tak samo jak ustawienia zdjęć

Zarządzaj ustawieniami obrazu: – –

Aktywna funkcja D-Lighting: WYŁĄCZONA

Redukcja szumów przy wysokiej czułości ISO: normalna

Kontrola winiet: Normalna

Kompensacja dyfrakcji: WŁ

Automatyczna kontrola zniekształceń: WŁ (wyszarzone)

Redukcja migotania: AUTO

Pomiar: Pomiar matrycowy

Tryb zwalniania (zapisz klatkę): Pojedyncza klatka

Tryb ostrości: AF-F (pełny AF)

Tryb pola AF: automatyczny wybór pola AF

Optyczna VR: włączona (tak samo jak ustawienia zdjęć)

Elektroniczna VR: WŁĄCZONA

Czułość mikrofonu: Ręczna 10

Tłumik: WYŁ

Pasmo przenoszenia: SZEROKI

Redukcja szumu wiatru: WYŁ

Nie będę przechodził przez funkcje nagrywania filmów, ponieważ w dużym stopniu zależy to od tego, co próbujesz zrobić. Niektóre funkcje nie będą działać w zależności od tego, jaki FPS zamierzasz kręcić, więc jeśli zobaczysz coś wyszarzonego lub nie działa, być może trzeba będzie przełączyć się na różne rozmiary wideo, aby je włączyć.

 

Menu ustawień niestandardowych

W tym miejscu wiele osób się gubi, ponieważ istnieje tak wiele różnych ustawień. Oto ustawienia, z których osobiście korzystam:

 

Autofokus

Wybór priorytetu AF-C: Ostrość

Wykrywanie twarzy/oczu z automatycznym wyborem pola AF: Wykrywanie twarzy i oczu włączone

Wykorzystane punkty ostrości: WSZYSTKIE

Aktywacja AF: ON – przeczytaj poniżej o tym ustawieniu

Zawijanie punktu ostrości: WYŁ

Opcje punktu ostrości

Tryb ręcznego ustawiania ostrości: WŁĄCZONY

Wspomaganie AF z dynamicznym wyborem pola: WŁ

AF przy słabym oświetleniu: WŁ

Wbudowana dioda wspomagająca AF: WŁĄCZONA

Pomiar/ekspozycja

Krok EV dla regulacji ekspozycji: 1/3

Łatwa kompensacja ekspozycji: WYŁ

Obszar ważony centralnie: 8mm

Dostrój optymalną ekspozycję: – –

Timery/blokada AE

Spust migawki AE-L: WYŁ

Samowyzwalacz

Opóźnienie samowyzwalacza: 2s

Ilość strzałów: 1

Odstęp między strzałami: 0.5s

Opóźnienie wyłączenia: 10s, 1m, 4s, 30s

Fotografowanie/wyświetlanie

Szybkość fotografowania w trybie CL: 3 kl./s

Maks. ciągłe uwalnianie: 100

Tryb opóźnienia ekspozycji: WYŁĄCZONY

Typ migawki: Auto

Ogranicz wybrany obszar obrazu: Wszystkie zaznaczone

Sekwencja numerów plików: WŁ

Zastosuj ustawienia do podglądu na żywo: WŁ

Wyświetlanie siatki kadrowania: WŁ

Najważniejsze cechy: Poziom szczytu -> 1 (niska czułość), Kolor wyróżnienia szczytu: Czerwony

Zobacz wszystko w trybie ciągłym: WŁ

Braketing/błysk

Szybkość synchronizacji błysku: 1/200*

Szybkość migawki lampy błyskowej: 1/60

Kompensacja ekspozycji dla lampy błyskowej: cała rama

Automatyczna regulacja czułości ISO: obiekt i tło

Kolejność braketingu: poniżej > MTR > powyżej

Sterownica

Dostosuj menu

#1 Top – Tryb ostrości

#2 Dół – Tryb pól AF

#3 Góra – Pomiary

#4 Dół – Autobraketing

#5 Góra – Tryb zwalniania

#6 Dół – Tryb opóźnienia ekspozycji

#7 Góra – Optyczna VR

#8 Dół – NR przy długiej ekspozycji

#9 Top – Cicha fotografia

#10 Dół – Typ migawki

#11 Góra – Zastosuj ustawienia do podglądu na żywo

#12 Dół – Jasność monitora/wizjera

Sterowanie niestandardowe (strzelanie)

Przycisk Fn1: blokada AE (przytrzymaj)

Przycisk Fn2: pomiar

Przycisk AE-L/AF-L: AF-ON

Przycisk OK: Zoom wł./wył. -> 1:1 (100%)

Przycisk nagrywania filmu: tryb ostrości/tryb pola AF

Przycisk Fn obiektywu: blokada AE/AF

Pierścień regulacji obiektywu: Ostrość (M/A)

Sterowanie niestandardowe (odtwarzanie)

Przycisk AE-L/AF-L: Ochrona

Przycisk OK: Zoom wł./wył. -> 1:1 (100%)

Dostosuj pokrętła poleceń: wszystkie domyślne

Zwolnij przycisk, aby użyć pokrętła: OFF

Wskaźniki wsteczne: – 0 +

Film

Dostosuj i menu: Wszystkie domyślne

Niestandardowe elementy sterujące: Wszystkie domyślne

Szybkość AF: 0

Czułość śledzenia AF: 4

Wyświetlacz podświetlenia: – – (wyszarzony)

Po raz kolejny nie będę wdawał się w szczegóły dotyczące każdego ustawienia, więc pozwól mi tylko omówić najważniejsze z nich, o których powinieneś wiedzieć. Sekcja „Autofokus” jest dość ważna, ponieważ kontroluje sposób konfiguracji autofokusa aparatu. Pierwsze ustawienie „Priorytet w trybie AF-C” służy do fotografowania w trybie zdjęć seryjnych. Początkującym sugerowałbym pozostawienie wyboru priorytetu AF-C na domyślnej opcji „Ostrość”, aby aparat robił zdjęcia tylko wtedy, gdy obiekt jest ostry. Lubię mieć włączone wykrywanie twarzy podczas korzystania z trybu Auto-area AF i działa to całkiem dobrze.

 

Ustawienie „Aktywacja AF” w moim Nikonie Z50 jest zawsze ustawione na „OFF” (tylko AF-ON), aby umożliwić mi używanie przycisku AE-L/AF-L z tyłu do ustawiania ostrości. Jeśli nie czytałeś naszych artykułów na temat techniki Focus and Recompose i Back-Button Focusing, teraz jest dobry moment, aby to zrobić, ponieważ szczegółowo wyjaśnia tę funkcję. Zasadniczo po przełączeniu funkcji autofokusa ze spustu migawki (naciśnięcie do połowy) na przycisk AE-L/AF-L z tyłu aparatu, aparat nie będzie już automatycznie ustawiał ostrości za pomocą spustu migawki i zareaguje tylko na naciskając tylny przycisk AE-L/AF-L. Jest to fajna funkcja, której zawsze używam domyślnie we wszystkich moich aparatach. Wyłączyłem to w powyższym menu, aby ci, którzy nie czytają tej sekcji lub nie pobierają pliku ustawień, nie wpadli w panikę, gdy ich aparat nie ustawi ostrości za pomocą spustu migawki.

 

Nie lubię, gdy moje punkty ostrości przesuwają się na drugą stronę ekranu, gdy jestem w rogach i lubię fotografować z włączonymi wszystkimi punktami ostrości, więc moje „Zawijanie punktów ostrości” jest wyłączone i „Punkty ostrości używane” są zachowywane w ich domyślnych ustawieniach.

 

Nigdy nie zadzieram z żadnymi ustawieniami „Pomiar/ekspozycja”, więc polecam pozostawienie ich z wartościami domyślnymi. Pominąłbym również całą podsekcję „Timery/blokada AE”, poza być może opcją „Samowyzwalacz”, którą zwykle ustawiam na 2 lub 5 sekund.

 

W sekcji „Fotografowanie/wyświetlanie” dwa główne ustawienia, na które należy zwrócić uwagę, to „Tryb opóźnienia ekspozycji” i „Zastosuj ustawienia do podglądu na żywo”. Pierwsza opcja jest bardzo ważna, ponieważ pozwala ustawić opóźnienie przed każdym zrobieniem zdjęcia, co może pomóc całkowicie wyeliminować drgania aparatu. Zasadniczo, gdy włączony jest „Tryb opóźnienia ekspozycji”, aparat czeka przez określony czas i dopiero wtedy otwiera migawkę, aby zrobić zdjęcie. Fajną rzeczą jest to, że możesz określić opóźnienie do 3 sekund, co może całkowicie wyeliminować drgania aparatu spowodowane dotknięciem spustu migawki aparatu. Jeśli więc nie masz przy sobie pilota do aparatu (zdalnego zwalniania kabla), możesz użyć tej funkcji, aby zmniejszyć drgania aparatu i działa naprawdę dobrze. Podobnie możesz również skorzystać z funkcji samowyzwalacza, choć samowyzwalacz nie ma tak krótkich opóźnień jak 0,2 sekundy (minimum to 2 sekundy).

 

Domyślnie prawdopodobnie chcesz ustawić aparat w trybie „dostajesz to, co widzisz”, aby zmiany ekspozycji były widoczne w wizjerze elektronicznym i na wyświetlaczu LCD. Ustawienie, które za to odpowiada, to „Zastosuj ustawienia do podglądu na żywo” i to właśnie zalecam pozostawienie włączone. Jeśli ją wyłączysz, aparat zwiększy jasność ekranu LCD i wizjera za każdym razem do tej samej jasności, niezależnie od wybranych ustawień aparatu.

 

Jeśli planujesz korzystać z funkcji focus peaking w Live View, polecam ustawić żądany kolor i czułość. Mój domyślny poziom czułości to 1 (niski), ale jeśli nie masz dobrego widzenia, możesz zwiększyć go do standardowego lub wysokiego. Jeśli chodzi o kolor, kolor czerwony zazwyczaj działa najlepiej, ale wszystko zależy od koloru fotografowanego obiektu, więc upewnij się, że wybrałeś odpowiedni kolor z tego menu.

 

„Wyświetlanie siatki kadrowania” to zgrabna funkcja, która tworzy pionowe i poziome linie na wizjerze elektronicznym i wyświetlaczu LCD. Zawsze używam tych siatek podczas komponowania ujęć – świetnie nadają się do wyrównania horyzontu w poziomie lub pionie i lepszego wizualnego spojrzenia na moje kadrowanie / kompozycję.

 

Nie będę wchodził w sekcje dotyczące bracketingu/błysku, ponieważ sam w sobie jest to duży temat. Jedyną rzeczą, którą zwykle tutaj zmieniam, jest kolejność nawiasów – lubię, gdy moje klatki są niedoświetlone, normalne, a następnie prześwietlone, więc ustawiam „Kolejność nawiasów” na „Poniżej > MTR > powyżej”.

 

Sekcja „Sterowanie” to coś, co zawsze zmieniam w moich aparatach Nikon, ponieważ są tam pewne funkcje oszczędzające czas. Pierwszym z nich jest „Dostosuj menu i”, czyli menu, które pojawia się po naciśnięciu przycisku „i” z tyłu aparatu. Nie podobają mi się domyślne ustawienia, które Nikon zapewnia w Z50, ponieważ są takie rzeczy, jak ustawienia Picture Control i jakość obrazu, których nigdy nie dotykam. Moje ustawienia menu są bardzo różne – zaczynam od bardziej krytycznych rzeczy, takich jak tryb ostrości, tryb pola AF, pomiar i braketing. Chociaż mam również przypisany przycisk nagrywania filmu do zmiany trybów ostrości, lubię mieć dostęp do tych samych elementów również za pomocą przycisku „i”. Możliwość szybkiego dostępu do krytycznych ustawień aparatu jest dla mnie bardzo ważna, dlatego wybrałem powyższe z tego powodu.

 

Drugim ważnym elementem menu w sekcji „Sterowanie” jest „Niestandardowe przypisanie sterowania”. Tutaj możesz wybrać swoje ulubione opcje dla każdego przypisanego przycisku. Dla mnie klawiszem klawisza jest Fn1, który ustawiłem na blokadę AE (przytrzymaj), dzięki czemu mogę łatwo zablokować ekspozycję jednym naciśnięciem przycisku. Jest to bardzo przydatne podczas robienia takich rzeczy jak panoramy – tylko raz naciskam Fn1 z przodu aparatu, a po zakończeniu panoramy zwalniam przycisk, aby wyłączyć blokadę ekspozycji. Ponieważ przycisk AE-L / AF-L został przeprogramowany do ustawiania ostrości, jest to dobry sposób na zrekompensowanie utraty. Drugi przycisk Fn2 przypisuję do „Pomiaru”, aby móc szybko przełączać się między różnymi trybami pomiaru. Przycisk „Nagrywanie filmu” jest również zaprogramowany do zmiany trybu ostrości / trybu pola AF, dzięki czemu mogę przełączać się między AF-A, AF-S, AF-C, MF i różnymi opcjami ostrości za pomocą przycisku nagrywania filmu + przód i tylne tarcze. Nie zawracałem sobie głowy zmianą przycisków obiektywu i pierścienia sterującego – ustawienia domyślne działają dobrze.

 

Ustawiam przycisk „OK”, aby przybliżać scenę podczas fotografowania, co pomaga upewnić się, że mam odpowiednią ostrość.

 

Resztę sekcji „Sterowanie”, a także sekcję „Film” zachowałem przy ustawieniach domyślnych, chociaż jeśli dużo nagrywasz filmy za pomocą Nikon Z50, możesz chcieć przejrzeć tam ustawienia.

 

Menu ustawień

Niewiele do omówienia, ponieważ jest to obszar, którego będziesz używać tylko do określonych zadań, takich jak ustawianie czasu/daty, dodawanie komentarzy do obrazów, regulacja jasności LCD, formatowanie karty pamięci itp. Jedyne, co bym zrobił, to skonfigurowanie „ Komentarz do obrazu” i „Informacje o prawach autorskich”. Zasadniczo te ustawienia dodają informacje tekstowe, które są osadzane w każdym zdjęciu. Jeśli zdarzy ci się zgubić gdzieś swoją kartę pamięci (którą osobiście mam w przeszłości) i ktoś ją znajdzie (przyjmijmy po prostu, że nie masz na karcie etykiet z twoimi danymi), pozostawienie praw autorskich i/lub nazwy może pomóc w wielkim czasie w znajdowaniu/lokalizacji Ciebie. Ponadto zapisujesz dane w plikach RAW, więc jeśli kiedykolwiek musiałeś udowodnić, że jesteś autorem zdjęcia, plik RAW wraz z danymi kontaktowymi może stanowić doskonały dowód.

 

Jeśli planujesz używać funkcji łączności aparatu do wysyłania zdjęć do smartfona, tabletu lub komputera, znajdziesz tutaj wszystkie dostępne opcje menu, a także inne opcje, takie jak włączanie sterowania dotykowego na ekranie LCD.

 

Menu retuszu

Ponieważ nie obchodzi mnie żadne przetwarzanie końcowe w aparacie, nie dotykam tego menu. Jeśli jednak potrzebujesz szybko edytować swoje zdjęcia lub filmy, możesz to zrobić tutaj.

 

Moje menu

Pamiętaj, aby dodać kilka ważnych pozycji w „MOJE MENU”, aby mieć do nich szybki dostęp. Osobiście dodaję tutaj kilka opcji menu, takich jak „Ustawienia czułości ISO”, „Fotografowanie z interwalometrem” i „Film poklatkowy”, ale to wszystko kwestia preferencji.

 

Ustawienia użytkownika U1 i U2

Teraz, gdy przejrzeliśmy całe menu i ustawiliśmy niektóre ustawienia domyślne, przejdźmy dalej i skonfigurujmy ustawienia użytkownika U1 i U2. Zaletą aparatu Nikon Z50 jest to, że możesz ustawić je z różnymi profilami, takimi jak krajobraz i portret, a następnie w zależności od tego, co fotografujesz, po prostu obróć pokrętło PASM na jedno z ustawień użytkownika, a wszystkie elementy menu zostaną odpowiednio zmienione .

 

Zamiast ponownie przechodzić przez całe menu, pokażę ustawienia, które różnią się dla każdego ustawienia użytkownika. Pamiętaj, że musisz zapamiętać nazwę każdego ustawienia użytkownika:

 

U1 – Krajobraz

U2 – Portret

Po ustawieniu wszystkich poniższych ustawień, przejdź do „Menu” -> „Menu konfiguracji” -> „Zapisz ustawienia użytkownika” i ustaw numer ustawienia użytkownika, w którym chcesz je zapisać. Pamiętaj, aby zrobić to dla każdego ustawienia użytkownika osobno .

 

U1 – Krajobraz

Podczas fotografowania krajobrazów zakładam, że będziesz używać statywu. Jeśli nie korzystasz ze statywu, zmodyfikuj w razie potrzeby niektóre z tych ustawień, takie jak Auto ISO i Tryb opóźnienia ekspozycji.

 

Tarcza PASM: Priorytet przysłony

 

Menu wykonywania zdjęć:

 

Ustawienia czułości ISO

Czułość ISO: 100

Automatyczna regulacja czułości ISO: WYŁ

Fotografowanie z redukcją migotania: WYŁ

Tryb ostrości: AF-S

Tryb pola AF: pojedynczy punkt AF

Optyczna VR: WYŁĄCZONA

Menu ustawień niestandardowych:

 

Wykrywanie twarzy/oczu z automatycznym wyborem pola AF: WYŁ

Aktywacja AF: tylko AF-ON

Wbudowana dioda wspomagająca AF: WYŁĄCZONA

Tryb opóźnienia ekspozycji: 3 s

Typ migawki: Elektroniczna przednia kurtyna migawki

Zasadniczo wyłączamy Auto ISO z ISO ustawionym na 100, wyłączając rzeczy, które nie są potrzebne w przypadku krajobrazów i włączając takie rzeczy, jak EFCS i tryb opóźnienia ekspozycji, aby wyeliminować drgania aparatu. Jeśli zamierzasz fotografować z ręki, polecam włączyć optyczną VR i wyłączyć tryb opóźnienia ekspozycji.

 

U2 – Portret

Po przełączeniu na fotografowanie portretów należy włączyć niektóre ustawienia, takie jak Auto ISO i rozpoznawanie twarzy. Przyjrzyjmy się różnicom dotyczącym portretu:

 

Tarcza PASM: Priorytet przysłony

 

Menu wykonywania zdjęć:

 

Ustawienia czułości ISO

Czułość ISO: 100

Automatyczne sterowanie czułością ISO: WŁ .

Maksymalna czułość: 6400

Maksymalna czułość z lampą błyskową: 6400

Minimalny czas otwarcia migawki: Auto

Fotografowanie z redukcją migotania: WŁ

Tryb ostrości: AF-C

Tryb pola AF: automatyczny wybór pola AF

Optyczna VR: WŁĄCZONA

Menu ustawień niestandardowych:

 

Wykrywanie twarzy/oczu z automatycznym wyborem pola AF: Wykrywanie twarzy i oczu włączone

Aktywacja AF: tylko AF-ON

Wbudowana dioda wspomagająca AF: WŁĄCZONA

Tryb opóźnienia ekspozycji: WYŁĄCZONY

Typ migawki: Auto

Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się przydatny. Zalecam zapoznanie się z aparatem i poznanie każdego ustawienia tak dużo, jak to tylko możliwe, aby skorzystać z jego funkcji i dostosowań!

Write a Comment